"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

iPad tablet via Pixabay

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen voor het intermediair liggen de komende jaren vooral op het gebied van digitalisering, specialisatie en risicomanagement.

Het Economisch Bureau van ING Bank: "Met de komst van nieuwe technologieën verandert ook het klantgedrag. Jongeren hebben andere wensen dan oudere generaties op de verzekeringsmarkt. Zo wisselt ruim de helft van de twintigers en dertigers regelmatig met één of meerdere verzekeringen van verzekeraar, tegenover een derde van de zeventigers, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 11.000 respondenten. Ook hechten jongeren minder aan onafhankelijk advies en kiezen ze, als ze toch advies willen, vaker voor digitaal advies dan de oudere generaties. Om deze generatie niet te verliezen aan online platformen is het belangrijk dat adviseurs zich nadrukkelijker op deze doelgroep gaan richten door meer te focussen op digitalisering.

Adviseurs komen meestal nog niet verder dan automatiseren backoffice

"Online platformen maken eerder gebruik van nieuwe technologieën en kunnen snel inspelen op veranderend klantgedrag. Doordat zaken als klantcontact en administratieve handelingen zijn gedigitaliseerd, kunnen ze sneller en goedkoper inspelen op de wensen van de klant dan een onafhankelijk adviseur. Bovendien hebben ze een breder aanbod en zijn ze 24/7 bereikbaar. Hiermee lopen ze ver vooruit op de meeste tussenpersonen. Qua digitalisering komen die meestal nog niet verder dan het automatiseren van de backoffice zodat minder personeel nodig is.

Online platformen lopen ver vooruit op de meeste adviseurs

"Tot nu toe beperken online platformen zich in Nederland voornamelijk tot het bemiddelen in verzekeringen. Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar geen advies voor nodig is. Daarentegen bestaat de verzekeringsmarkt voor het midden- en grootzakelijke segment nog altijd grotendeels uit maatwerk, wat een hoge mate van advisering vereist vanwege de complexiteit. Vooral op deze markt kunnen adviseurs toegevoegde waarde leveren door het geven van hoogwaardig advies.

Verdergaande consolidatie

"Een voorwaarde is wel dat adviseurs ook hier investeren in digitalisering en online zichtbaarheid. Met name de grotere partijen zijn hiertoe goed in staat, vanwege hun schaalvoordelen. Hierdoor zal een verdergaande consolidatie in de sector plaatsvinden, wat ten koste gaat van de kleinere spelers. Digitalisering zorgt derhalve voor een shake-out van tussenpersonen.

"Ook in de toekomst blijft de behoefte aan advies, preventie en verzekeren bestaan. Alleen wordt met de komst van nieuwe digitale spelers op de markt het stuk van de taart voor tussenpersonen steeds kleiner. Deze kunnen hun marktaandeel weer vergroten door extra diensten aan te bieden. Adviseurs gaan dan meer strategisch meedenken met de klant op het gebied van preventie en aanvullend risicomanagement. Bijvoorbeeld door klanten, door middel van inventarisatie en advies, te wijzen op de mogelijke risico’s en ze vervolgens zelf laten beslissen of ze zich daar wel of niet tegen willen verzekeren. Daarmee wordt verzekeren onderdeel van het totale risicomanagement."

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

geert sijbring - admicon 11 november 2020

En alle maatregels, zoals provisie verbod , veranderde opleiding eisen, vergunning eisen waren toch ingezet om de klant voorop te stellen en te beschermen. HA HA allemaal leugens om juist de klant kwetsbaarder te maken en afhankelijker van banken en maatschappijen zodat ze kunnen doen met de klant wat ze willen . En dit wisten ze vooraf al , en alles in samenspel met de overheden. En wat ik nog erger vindt is de mee heulende vakgenoten, die ze allemaal naar de mond praten, Ander voelen ze zich niet belangrijk. Dat is pas zielig

Marcel Helderman - Helderman assurantien 4 november 2020

Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar GEEN ADVIES voor nodig is ....... Wat is dan het nut/de noodzaak 3 jaarlijks examen te moeten doen om te mogen adviseren?

Frank Postel - Heuven Advies 4 november 2020

Ach joh, en daar kom je nu pas achter. Dit is toch helemaal niet nieuw.

Meer over
Digitalisering verandert aard van het werk

Digitalisering verandert aard van het werk

Door technologische ontwikkelingen zullen in de komende vijf jaar, denkt 40 procent van de financiële instellingen in UWV-onderzoek, functies in de organisatie...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

ABN Amro beproeft Instant Expertise CED

ABN Amro beproeft Instant Expertise CED

ABN Amro Verzekeringen beproeft de komende zes maanden Instant Expertise, een door CED ontwikkelde vorm van schade-expertise waarbij de verzekerde een schade via...

Blockchain, was dat niet mislukt?

Blockchain, was dat niet mislukt?

(Justin Schlee, ANVA, in rubriek Digitaal in VVP 5-2021) Een complexe computertechniek die zelfs het jeugdjournaal haalde, Alexander Llöpping die een glazig...

Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht

Digitalisering financiële diensten blijft speerpunt DNB-toezicht

DNB zal instellingen in 2022 blijven uitdagen op hun strategie en de houdbaarheid van hun bedrijfsmodel, gegeven de digitalisering van financiële diensten....

Cybercriminaliteit belangrijkste risico voor bedrijfsleven

Cybercriminaliteit belangrijkste risico voor bedrijfsleven

Cyberaanvallen worden zowel in Nederland als mondiaal beschouwd als het grootste risico voor het bedrijfsleven, zowel nu als over drie jaar. Onderbreking van de...

De Hypotheker breidt ontsluiting brondata uit naar alle klanten

De Hypotheker breidt ontsluiting brondata uit naar alle klanten

De Hypotheker biedt de Ockto-app vanaf nu aan al haar klanten aan. De Hypotheker bood een deel van haar klanten al sinds 2019 de mogelijkheid om documenten die nodig...

Aandacht voor uitzonderingen in tweede SIVI AFS Magazine

Aandacht voor uitzonderingen in tweede SIVI AFS Magazine

SIVI heft de tweede editie uitgebracht van het SIVI AFS (All Finance Standaard) Magazine. In deze uitgave veel aandacht voor de ‘uitzonderingen op de standaard’....

Meldingen fouten digitale aanlevering documenten nu ook via Adfiz

Meldingen fouten digitale aanlevering documenten nu ook via Adfiz

Het aantal meldingen fouten digitale aanlevering documenten dat SIVI ontvangt stagneert. Om het makkelijker te maken meldingen te doen, is het meldingsformulier...

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

CGA-voorzitter Michael Mackaaij wijst op nieuwe risico’s die het gebruik van data die elders zijn gegenereerd oplevert. Mackaaij: “Partijen in de markt...