"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

iPad tablet via Pixabay

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen voor het intermediair liggen de komende jaren vooral op het gebied van digitalisering, specialisatie en risicomanagement.

Het Economisch Bureau van ING Bank: "Met de komst van nieuwe technologieën verandert ook het klantgedrag. Jongeren hebben andere wensen dan oudere generaties op de verzekeringsmarkt. Zo wisselt ruim de helft van de twintigers en dertigers regelmatig met één of meerdere verzekeringen van verzekeraar, tegenover een derde van de zeventigers, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 11.000 respondenten. Ook hechten jongeren minder aan onafhankelijk advies en kiezen ze, als ze toch advies willen, vaker voor digitaal advies dan de oudere generaties. Om deze generatie niet te verliezen aan online platformen is het belangrijk dat adviseurs zich nadrukkelijker op deze doelgroep gaan richten door meer te focussen op digitalisering.

Adviseurs komen meestal nog niet verder dan automatiseren backoffice

"Online platformen maken eerder gebruik van nieuwe technologieën en kunnen snel inspelen op veranderend klantgedrag. Doordat zaken als klantcontact en administratieve handelingen zijn gedigitaliseerd, kunnen ze sneller en goedkoper inspelen op de wensen van de klant dan een onafhankelijk adviseur. Bovendien hebben ze een breder aanbod en zijn ze 24/7 bereikbaar. Hiermee lopen ze ver vooruit op de meeste tussenpersonen. Qua digitalisering komen die meestal nog niet verder dan het automatiseren van de backoffice zodat minder personeel nodig is.

Online platformen lopen ver vooruit op de meeste adviseurs

"Tot nu toe beperken online platformen zich in Nederland voornamelijk tot het bemiddelen in verzekeringen. Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar geen advies voor nodig is. Daarentegen bestaat de verzekeringsmarkt voor het midden- en grootzakelijke segment nog altijd grotendeels uit maatwerk, wat een hoge mate van advisering vereist vanwege de complexiteit. Vooral op deze markt kunnen adviseurs toegevoegde waarde leveren door het geven van hoogwaardig advies.

Verdergaande consolidatie

"Een voorwaarde is wel dat adviseurs ook hier investeren in digitalisering en online zichtbaarheid. Met name de grotere partijen zijn hiertoe goed in staat, vanwege hun schaalvoordelen. Hierdoor zal een verdergaande consolidatie in de sector plaatsvinden, wat ten koste gaat van de kleinere spelers. Digitalisering zorgt derhalve voor een shake-out van tussenpersonen.

"Ook in de toekomst blijft de behoefte aan advies, preventie en verzekeren bestaan. Alleen wordt met de komst van nieuwe digitale spelers op de markt het stuk van de taart voor tussenpersonen steeds kleiner. Deze kunnen hun marktaandeel weer vergroten door extra diensten aan te bieden. Adviseurs gaan dan meer strategisch meedenken met de klant op het gebied van preventie en aanvullend risicomanagement. Bijvoorbeeld door klanten, door middel van inventarisatie en advies, te wijzen op de mogelijke risico’s en ze vervolgens zelf laten beslissen of ze zich daar wel of niet tegen willen verzekeren. Daarmee wordt verzekeren onderdeel van het totale risicomanagement."

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

geert sijbring - admicon 11 november 2020

En alle maatregels, zoals provisie verbod , veranderde opleiding eisen, vergunning eisen waren toch ingezet om de klant voorop te stellen en te beschermen. HA HA allemaal leugens om juist de klant kwetsbaarder te maken en afhankelijker van banken en maatschappijen zodat ze kunnen doen met de klant wat ze willen . En dit wisten ze vooraf al , en alles in samenspel met de overheden. En wat ik nog erger vindt is de mee heulende vakgenoten, die ze allemaal naar de mond praten, Ander voelen ze zich niet belangrijk. Dat is pas zielig

Marcel Helderman - Helderman assurantien 4 november 2020

Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar GEEN ADVIES voor nodig is ....... Wat is dan het nut/de noodzaak 3 jaarlijks examen te moeten doen om te mogen adviseren?

Frank Postel - Heuven Advies 4 november 2020

Ach joh, en daar kom je nu pas achter. Dit is toch helemaal niet nieuw.

Meer over
Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Achmea, Stichting CIS en het Verbond verkennen op dit moment een Digitaal Paspoort Verzekeren. Als het aan de EU en de Nederlandse overheid ligt, krijgen burgers...

Vanuit eigen adviespakket actuele leninggegevens opvragen bij Florius

Vanuit eigen adviespakket actuele leninggegevens opvragen bij Florius

Florius implementeert een nieuwe mogelijkheid via HDN waarmee de adviseur de actuele leninggegevens van Florius-klanten direct kan opvragen in zijn eigen adviespakket....

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

“We staan 3-1 voor op de volmachten en private equity”

“We staan 3-1 voor op de volmachten en private equity”

De consolidatie en het groter en machtiger worden van enkele partijen zien de local hero's bij de rondetafelbijeenkomsten die Nh1816 en De Goudse onlangs gezamenlijk...

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

2,6 miljoen volwassen Nederlanders voeren niet al hun bankzaken geheel zelfstandig uit. Dat blijkt uit onderzoek van DNB. De toezichthouder heeft oorzaken en oplossingen...

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...

You Sure neemt belang in EMS

You Sure neemt belang in EMS

You Sure heeft een belang verworven in EMS Claims Solutions Provider. “Dankzij deze samenwerking zijn klanten van You Sure zeker van een automatische en vlekkeloze...

“Belangrijke stap voor brede inzet SIVI All Finance Standaard”

“Belangrijke stap voor brede inzet SIVI All Finance Standaard”

SIVI heeft een mapping-API geïntroduceerd voor het vertalen van AFD 1.0-berichten naar AFD 2. Directeur Peter Mols: “Met deze mapping-API kunnen organisaties...

Kennisbank Data Exchange van start

Kennisbank Data Exchange van start

Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...