"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

iPad tablet via Pixabay

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen voor het intermediair liggen de komende jaren vooral op het gebied van digitalisering, specialisatie en risicomanagement.

Het Economisch Bureau van ING Bank: "Met de komst van nieuwe technologieën verandert ook het klantgedrag. Jongeren hebben andere wensen dan oudere generaties op de verzekeringsmarkt. Zo wisselt ruim de helft van de twintigers en dertigers regelmatig met één of meerdere verzekeringen van verzekeraar, tegenover een derde van de zeventigers, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 11.000 respondenten. Ook hechten jongeren minder aan onafhankelijk advies en kiezen ze, als ze toch advies willen, vaker voor digitaal advies dan de oudere generaties. Om deze generatie niet te verliezen aan online platformen is het belangrijk dat adviseurs zich nadrukkelijker op deze doelgroep gaan richten door meer te focussen op digitalisering.

Adviseurs komen meestal nog niet verder dan automatiseren backoffice

"Online platformen maken eerder gebruik van nieuwe technologieën en kunnen snel inspelen op veranderend klantgedrag. Doordat zaken als klantcontact en administratieve handelingen zijn gedigitaliseerd, kunnen ze sneller en goedkoper inspelen op de wensen van de klant dan een onafhankelijk adviseur. Bovendien hebben ze een breder aanbod en zijn ze 24/7 bereikbaar. Hiermee lopen ze ver vooruit op de meeste tussenpersonen. Qua digitalisering komen die meestal nog niet verder dan het automatiseren van de backoffice zodat minder personeel nodig is.

Online platformen lopen ver vooruit op de meeste adviseurs

"Tot nu toe beperken online platformen zich in Nederland voornamelijk tot het bemiddelen in verzekeringen. Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar geen advies voor nodig is. Daarentegen bestaat de verzekeringsmarkt voor het midden- en grootzakelijke segment nog altijd grotendeels uit maatwerk, wat een hoge mate van advisering vereist vanwege de complexiteit. Vooral op deze markt kunnen adviseurs toegevoegde waarde leveren door het geven van hoogwaardig advies.

Verdergaande consolidatie

"Een voorwaarde is wel dat adviseurs ook hier investeren in digitalisering en online zichtbaarheid. Met name de grotere partijen zijn hiertoe goed in staat, vanwege hun schaalvoordelen. Hierdoor zal een verdergaande consolidatie in de sector plaatsvinden, wat ten koste gaat van de kleinere spelers. Digitalisering zorgt derhalve voor een shake-out van tussenpersonen.

"Ook in de toekomst blijft de behoefte aan advies, preventie en verzekeren bestaan. Alleen wordt met de komst van nieuwe digitale spelers op de markt het stuk van de taart voor tussenpersonen steeds kleiner. Deze kunnen hun marktaandeel weer vergroten door extra diensten aan te bieden. Adviseurs gaan dan meer strategisch meedenken met de klant op het gebied van preventie en aanvullend risicomanagement. Bijvoorbeeld door klanten, door middel van inventarisatie en advies, te wijzen op de mogelijke risico’s en ze vervolgens zelf laten beslissen of ze zich daar wel of niet tegen willen verzekeren. Daarmee wordt verzekeren onderdeel van het totale risicomanagement."

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

geert sijbring - admicon 11 november 2020

En alle maatregels, zoals provisie verbod , veranderde opleiding eisen, vergunning eisen waren toch ingezet om de klant voorop te stellen en te beschermen. HA HA allemaal leugens om juist de klant kwetsbaarder te maken en afhankelijker van banken en maatschappijen zodat ze kunnen doen met de klant wat ze willen . En dit wisten ze vooraf al , en alles in samenspel met de overheden. En wat ik nog erger vindt is de mee heulende vakgenoten, die ze allemaal naar de mond praten, Ander voelen ze zich niet belangrijk. Dat is pas zielig

Marcel Helderman - Helderman assurantien 4 november 2020

Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar GEEN ADVIES voor nodig is ....... Wat is dan het nut/de noodzaak 3 jaarlijks examen te moeten doen om te mogen adviseren?

Frank Postel - Heuven Advies 4 november 2020

Ach joh, en daar kom je nu pas achter. Dit is toch helemaal niet nieuw.

Meer over
NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

NVHP: "Fiscale plaatsing goed onderbouwd vastleggen"

Het kiezen voor fiscale plaatsing is een afweging welke de erkend hypothecair planner maakt samen met de consument. Het verdient de aanbeveling dit zorgvuldig en...

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het...

a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek

a.s.r. versnelt en digitaliseert aanvraagproces met DigiThuis hypotheek

a.s.r. hypotheken breidt haar productaanbod definitief uit met de DigiThuis hypotheek. Het voltooien van de hypotheekaanvraag verloopt snel en digitaal via een aparte...

Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Nieuwe stap in digitalisering hypotheekproces

Voor het eerst heeft een vestiging van De Hypotheker een hypotheekaanvraag voor acceptatie ingediend bij Aegon met gebruik van Basis Registratie Personen (BRP)....

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Eén op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven zegt de bedrijfsvoering in hoge mate of bijna volledig gedigitaliseerd te hebben. Daarentegen geeft 36 procent...

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...

Eén regisseur voor financiële zaken

Eén regisseur voor financiële zaken

(Uit VVP 06-2018, door Fred de Jong) Uit onderzoek blijkt, dat zelfstandig financieel adviseurs een betere uitgangspositie bij de consument hebben om hun vertrouwenspersoon...

Adviesplatform voor adviseurs risicomanagement

Adviesplatform voor adviseurs risicomanagement

FullyInControl komt met RiskInControl op de markt, een cloudoplossing voor het adviseren van opdrachtgevers op het gebied van risicomanagement. Het platform levert...

Ondernemersplein over naar website KvK

Ondernemersplein over naar website KvK

Omzetten van het Ondernemersplein naar de website van de KvK voor de zomer van 2019. Dat is een van de actiepunten in de eerder deze week gepubliceerde NL DIGIbeter...

Na zorgpolis straks ook andere polissen standaard digitaal?

Na zorgpolis straks ook andere polissen standaard digitaal?

Het kabinet wacht de ervaringen met de digitale zorgpolis af, alvorens te bezien of het principe van 'elektronische verstrekking, tenzij bezwaar van de verzekeringnemer'...