"Digitalisering zorgt voor een shake-out van tussenpersonen"

iPad tablet via Pixabay

Om ook in de toekomst bestaansrecht te houden zal de assurantieadviseur zich opnieuw moeten uitvinden. Aldus een rapport van ING Economisch Bureau. De meeste kansen voor het intermediair liggen de komende jaren vooral op het gebied van digitalisering, specialisatie en risicomanagement.

Het Economisch Bureau van ING Bank: "Met de komst van nieuwe technologieën verandert ook het klantgedrag. Jongeren hebben andere wensen dan oudere generaties op de verzekeringsmarkt. Zo wisselt ruim de helft van de twintigers en dertigers regelmatig met één of meerdere verzekeringen van verzekeraar, tegenover een derde van de zeventigers, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 11.000 respondenten. Ook hechten jongeren minder aan onafhankelijk advies en kiezen ze, als ze toch advies willen, vaker voor digitaal advies dan de oudere generaties. Om deze generatie niet te verliezen aan online platformen is het belangrijk dat adviseurs zich nadrukkelijker op deze doelgroep gaan richten door meer te focussen op digitalisering.

Adviseurs komen meestal nog niet verder dan automatiseren backoffice

"Online platformen maken eerder gebruik van nieuwe technologieën en kunnen snel inspelen op veranderend klantgedrag. Doordat zaken als klantcontact en administratieve handelingen zijn gedigitaliseerd, kunnen ze sneller en goedkoper inspelen op de wensen van de klant dan een onafhankelijk adviseur. Bovendien hebben ze een breder aanbod en zijn ze 24/7 bereikbaar. Hiermee lopen ze ver vooruit op de meeste tussenpersonen. Qua digitalisering komen die meestal nog niet verder dan het automatiseren van de backoffice zodat minder personeel nodig is.

Online platformen lopen ver vooruit op de meeste adviseurs

"Tot nu toe beperken online platformen zich in Nederland voornamelijk tot het bemiddelen in verzekeringen. Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar geen advies voor nodig is. Daarentegen bestaat de verzekeringsmarkt voor het midden- en grootzakelijke segment nog altijd grotendeels uit maatwerk, wat een hoge mate van advisering vereist vanwege de complexiteit. Vooral op deze markt kunnen adviseurs toegevoegde waarde leveren door het geven van hoogwaardig advies.

Verdergaande consolidatie

"Een voorwaarde is wel dat adviseurs ook hier investeren in digitalisering en online zichtbaarheid. Met name de grotere partijen zijn hiertoe goed in staat, vanwege hun schaalvoordelen. Hierdoor zal een verdergaande consolidatie in de sector plaatsvinden, wat ten koste gaat van de kleinere spelers. Digitalisering zorgt derhalve voor een shake-out van tussenpersonen.

"Ook in de toekomst blijft de behoefte aan advies, preventie en verzekeren bestaan. Alleen wordt met de komst van nieuwe digitale spelers op de markt het stuk van de taart voor tussenpersonen steeds kleiner. Deze kunnen hun marktaandeel weer vergroten door extra diensten aan te bieden. Adviseurs gaan dan meer strategisch meedenken met de klant op het gebied van preventie en aanvullend risicomanagement. Bijvoorbeeld door klanten, door middel van inventarisatie en advies, te wijzen op de mogelijke risico’s en ze vervolgens zelf laten beslissen of ze zich daar wel of niet tegen willen verzekeren. Daarmee wordt verzekeren onderdeel van het totale risicomanagement."

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

geert sijbring - admicon 11 november 2020

En alle maatregels, zoals provisie verbod , veranderde opleiding eisen, vergunning eisen waren toch ingezet om de klant voorop te stellen en te beschermen. HA HA allemaal leugens om juist de klant kwetsbaarder te maken en afhankelijker van banken en maatschappijen zodat ze kunnen doen met de klant wat ze willen . En dit wisten ze vooraf al , en alles in samenspel met de overheden. En wat ik nog erger vindt is de mee heulende vakgenoten, die ze allemaal naar de mond praten, Ander voelen ze zich niet belangrijk. Dat is pas zielig

Marcel Helderman - Helderman assurantien 4 november 2020

Vooral de relatief simpele particuliere verzekeringen, zoals een inboedel-, auto- of reisverzekering, zijn geschikt voor platformisering doordat het veelal standaardverzekeringen betreft waar GEEN ADVIES voor nodig is ....... Wat is dan het nut/de noodzaak 3 jaarlijks examen te moeten doen om te mogen adviseren?

Frank Postel - Heuven Advies 4 november 2020

Ach joh, en daar kom je nu pas achter. Dit is toch helemaal niet nieuw.

Meer over
DAK start samenwerking met Figlo.

DAK start samenwerking met Figlo.

DAK en Yellowtail breiden hun strategische samenwerking uit met softwareleverancier Figlo. Door het online platform Mijn Hypotheekdossier te koppelen aan het adviespakket...

Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Wees als geldverstrekker terughoudend met het openstellen van de mijn-omgeving in het voortraject. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking van de Beste Midoffice...

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Avéro Achmea: meer digitaal samenwerken via platform Podium

Podium. Zo heet het nieuwe digitale samenwerkingsplatform voor adviseurs dat Avéro Achmea maandag heeft gelanceerd. Jaap de Louw, commercieel manager Avéro...

Aon: “Breder perspectief nodig op risicomanagement”

Aon: “Breder perspectief nodig op risicomanagement”

“Organisaties”, aldus Aon, “moeten echt met een breder perspectief kijken naar alle bestaande risico’s met grote impact, zoals cyber, geopolitiek,...

"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

SIVI roept op tot goede toepassing van het SIVI GRS protocol en gaat samen met Adfiz de verbetering van kwaliteit monitoren. Peter Mols, directeur SIVI: “Met...

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

De bekendheid van de Brondata Service bij financieel adviseurs kan beter. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één...

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

Ockto breidt op te halen data uit met banktransacties

De Ockto dataset is sinds kort uit te breiden met informatie uit banktransacties. De informatie wordt gecategoriseerd naar soort inkomsten en uitgaven. Denk daarbij...

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren

Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren. Dat blijkt uit 'Marktindrukken', een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling...

Nog meer banen weg bij ABN Amro

Nog meer banen weg bij ABN Amro

ABN Amro verwacht tot en met 2024 een verdere vermindering van het aantal arbeidsplaatsen met ongeveer vijftien procent, vooral vanaf 2022. Aldus de bank bij de...