"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

Michel van den Akker nieuwe directievoorzitter De Hypotheker

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft te informeren over ORV-premiedalingen. "Nu is  voor de financiële branche duidelijkheid over de praktische invulling van de nazorgplicht. Zo is een adviseur wettelijk verplicht de consument gedurende de looptijd van een verzekering te informeren over wijzigingen in het afgesloten product zélf, maar niet over algemene marktontwikkelingen, zoals een premiedaling, aldus De Hypotheker.

Met deze uitspraak stelt de commissie De Hypotheker in het gelijk, die in oktober 2019 in beroep ging tegen een uitspraak van het Kifid over de invulling van nazorgplicht rondom een ORV. Deze uitspraak leidde in de branche tot veel verwarring. “We zijn blij dat met de uitspraak van de Commissie van Beroep nu duidelijkheid is gecreëerd over de praktische invulling van de nazorgplicht voor adviseurs: niet alleen voor onze eigen adviseurs, maar voor de hele branche. Gezien het belang hiervan besloten we vorig jaar na afstemming met de OvFD en deskundige Cees de Jong gebruik te maken van de mogelijkheid tot hoger beroep”, zegt algemeen directeur Michel van den Akker. "Deze uitspraak geeft financiële adviseurs voldoende handvatten om de belangen van de consument goed te behartigen. Tegelijkertijd geeft het ook de verzekerden - onze klanten - de houvast over de nazorg die zij van hun adviseur mogen verwachten en de afspraken die je daarover met elkaar maakt.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 2 juni 2020

Het is mooi dat er een duidelijke uitspraak is, maar je blijft zitten met een verschil tussen wat een consument verwacht dat jij allemaal doet -onbetaald, want zeg nou eerlijk wie heeft er een stabiele doorlopende inkomstenstroom uit onderhoud van de bestaande hypotheek- en levenportefeuille?- en wat er dan wettelijk verwacht mag worden. Ik heb er zelf deze week nog wat over bijgeleerd 1. informeren betekent niet dat er ook kosteloze vervolgactie moet worden ondernomen 2. de consument is ook wettelijk verplicht de adviseur op de hoogte te stellen van belangrijke wijzigingen in zijn omstandigheden. Het zou zo mooi zijn als we daar in een innige pas-de-deux met onze relaties invulling aan konden geven. Ik was natuurlijk weer overijverig alle klanten aan het benaderen over de orv. De resultaten zijn weinig bemoedigend: bijna niemand wil kosten maken voor een onderhoudsadvies. Alleen eerst gratis voorrekenen dat er geld valt te besparen is welkom. Ik had het nog gekoppeld aan gewijzigde omstandigheden, andere baan etcetera. Jammer dat we nog steeds alleen van belang lijken te zijn als er ergens geld voor nodig is.

Meer over
Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid: handelsbeperking voor effecten onvoldoende onderbouwd

Kifid: handelsbeperking voor effecten onvoldoende onderbouwd

(Commissie van Beroep Kifid, bindende uitspraak CvB 2022-0012 van een consument tegen BinckBank) : Uitzonderlijke omstandigheden kunnen maken dat BinckBank...

Hypotheker: explosieve stijging aanvragen woningverbetering

Hypotheker: explosieve stijging aanvragen woningverbetering

Het aantal aanvragen voor woningverbetering is in de coronajaren 2020 (+45 procent) en 2021 (+128 procent) explosief gestegen,  zo blijkt uit cijfers van De...

Het vuur van... Menno Luiten

Het vuur van... Menno Luiten

(Uit VVP 1-2022) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

(Kifid-uitspraak GC 2022-0153) Volgens de consument heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden door bij het oversluiten van de hypotheek niet zorg te dragen voor...

De Hypotheker verwacht rem op stijging hypotheekrente

De Hypotheker verwacht rem op stijging hypotheekrente

De Hypotheker verwacht dat een verdere stijging van de hypotheekrente geremd zal worden door de hevige concurrentie op de hypotheekmarkt en de huidige ontwikkelingen...

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Het aantal jonge huizenkopers dat in 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft aangevraagd, is met ruim een kwart gestegen in vergelijking met het voorgaande...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

De Hypotheker: huizenmarkt ook op slot buiten Randstad

De Hypotheker: huizenmarkt ook op slot buiten Randstad

Het aantal betaalbare koopwoningen is nu overal in het land tot een minimum gedaald, aldus constateert de Hypotheker. Het gemiddeld hypotheekbedrag steeg afgelopen...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...