Financieel adviseur moet zich laten zien
“Laat als financieel adviseur de klant zien dat u zijn belangen echt behartigt.” Dat stelt Rien Eyzenga, zelf financieel adviseur en oprichter van Assupport.
Eyzenga: “Provisieverbod, de opkomst van premievergelijkers op internet, verzekeraars die ‘direct’ gaan, PE, PE-plus, een mens zou zich kunnen afvragen hoe de toekomst van het intermediair er uit gaat zien. Mijn overtuiging is dat dit de geboorteweeën zijn van een totaal ander tijdperk. Een waarin de klant daadwerkelijk centraal gesteld zal worden. Aanbieders hebben het op dat terrein moeilijk. Hun omzet- en winstgerichte houding gaan nu eenmaal niet samen met behartigen van klantbelangen. Sterker nog, dat is uitsluitend mogelijk vanuit een onafhankelijke positie.
“En de onafhankelijke deskundige adviseur, die doorlopend bereikbaar is geworden en die bovendien doorgaans vlak bij de klant in de buurt zit, zou daarom wel eens een prachtige toekomst tegemoet kunnen gaan. Mits de klant beseft dat bij u zijn belangen echt worden gediend. Daarom: bevestig alles wat u voor hem doet, via mail, via post en telefonisch. Stuur dekkingsbevestigingen, rappelleer bij schade en bevestig dat aan uw klant, vraag hoe de expertise verliep, stuur nieuwsbrieven, kortom hou uw klant constant op de hoogte. Want wanneer de klant niet merkt dat u zijn belangen echt behartigt, tsja, dan weet hij dat dus niet.”
Reactie toevoegen
Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker
De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen
Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...
"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"
Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....
In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...
Geen droeftoeters, maar bruisstabletten
Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...
Zeven vragen aan... Erik Rebergen
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...
Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...
Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is
"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...
Zeven vragen aan... Wim Rietveld
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...
Local hero... Dennis den Blanken
In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...