Financieel adviseur moet zich laten zien

Rien Eyzenga nieuw 2015

“Laat als financieel adviseur de klant zien dat u zijn belangen echt behartigt.” Dat stelt Rien Eyzenga, zelf financieel adviseur en oprichter van Assupport.

 

Eyzenga: “Provisieverbod, de opkomst van premievergelijkers op internet, verzekeraars die ‘direct’ gaan, PE, PE-plus, een mens zou zich kunnen afvragen hoe de toekomst van het intermediair er uit gaat zien. Mijn overtuiging is dat dit de geboorteweeën zijn van een totaal ander tijdperk. Een waarin de klant daadwerkelijk centraal gesteld zal worden. Aanbieders hebben het op dat terrein moeilijk. Hun omzet- en winstgerichte houding gaan nu eenmaal niet samen met behartigen van klantbelangen. Sterker nog, dat is uitsluitend mogelijk vanuit een onafhankelijke positie.

“En de onafhankelijke deskundige adviseur, die doorlopend bereikbaar is geworden en die bovendien doorgaans vlak bij de klant in de buurt zit, zou daarom wel eens een prachtige toekomst tegemoet kunnen gaan. Mits de klant beseft dat bij u zijn belangen echt worden gediend. Daarom: bevestig alles wat u voor hem doet, via mail, via post en telefonisch. Stuur dekkingsbevestigingen, rappelleer bij schade en bevestig dat aan uw klant, vraag hoe de expertise verliep, stuur nieuwsbrieven, kortom hou uw klant constant op de hoogte. Want wanneer de klant niet merkt dat u zijn belangen echt behartigt, tsja, dan weet hij dat dus niet.”

Reactie toevoegen

 
Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

"Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht dat hij bij een opdracht tot advies en/of bemiddeling ter zake het afsluiten van...

Leg als adviseur zoveel mogelijk vast

Leg als adviseur zoveel mogelijk vast

Een adviseur moet zijn adviesvergoeding met 500 euro matigen omdat hij niet kan aantonen de klant te hebben gewezen op het risico van stijging van de boeterente....

Adviseur moet deel adviesvergoeding terugstorten

Adviseur moet deel adviesvergoeding terugstorten

Een adviseur moet een derde (500 euro) van zijn adviesvergoeding terugstorten aan de consument wegens een ondeugdelijk adviesrapport. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Wijs op risico stijging boeterente

Wijs op risico stijging boeterente

Verzuim om de consument te wijzen op het risico van stijging van de boeterente en je kunt als adviseur een stuk van je adviesvergoeding inleveren. De Geschillencommissie...

Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Ook al is bij een tijdelijke en annuïtair dalende overlijdensrisicoverzekering een heel strikte monitoring niet noodzakelijk, de financieel adviseur dient toch...

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Assurantiekantoor Lichtendonk moet de over een beleggingspolis uit 2003 ontvangen provisie aan de klant geven, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Schadehulp biedt adviseur eigen app

Schadehulp biedt adviseur eigen app

Schadehulp, het gespecialiseerde schaderegelingsbureau voor intermediair- en volmachtbedrijven, heeft een praktische app ontwikkeld waarmee deze verzekeringsbedrijven...

Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

"Uit de verschillende bijeenkomsten komt duidelijk naar voren dat de consument nog steeds een groot wantrouwen heeft richting banken en verzekeringsmaatschappijen."...