Financieel adviseur moet zich laten zien

Rien Eyzenga nieuw 2015

“Laat als financieel adviseur de klant zien dat u zijn belangen echt behartigt.” Dat stelt Rien Eyzenga, zelf financieel adviseur en oprichter van Assupport.

 

Eyzenga: “Provisieverbod, de opkomst van premievergelijkers op internet, verzekeraars die ‘direct’ gaan, PE, PE-plus, een mens zou zich kunnen afvragen hoe de toekomst van het intermediair er uit gaat zien. Mijn overtuiging is dat dit de geboorteweeën zijn van een totaal ander tijdperk. Een waarin de klant daadwerkelijk centraal gesteld zal worden. Aanbieders hebben het op dat terrein moeilijk. Hun omzet- en winstgerichte houding gaan nu eenmaal niet samen met behartigen van klantbelangen. Sterker nog, dat is uitsluitend mogelijk vanuit een onafhankelijke positie.

“En de onafhankelijke deskundige adviseur, die doorlopend bereikbaar is geworden en die bovendien doorgaans vlak bij de klant in de buurt zit, zou daarom wel eens een prachtige toekomst tegemoet kunnen gaan. Mits de klant beseft dat bij u zijn belangen echt worden gediend. Daarom: bevestig alles wat u voor hem doet, via mail, via post en telefonisch. Stuur dekkingsbevestigingen, rappelleer bij schade en bevestig dat aan uw klant, vraag hoe de expertise verliep, stuur nieuwsbrieven, kortom hou uw klant constant op de hoogte. Want wanneer de klant niet merkt dat u zijn belangen echt behartigt, tsja, dan weet hij dat dus niet.”

Reactie toevoegen

 
Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Klanten en regels

Klanten en regels

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...