Fintech verbetert dienstverlening banken
Banken kunnen profiteren van nieuwe technologie om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten is een essentiële rol weggelegd in het nieuwe bankenlandschap. Dat staat in het trendrapport over Fintech en nieuwe technologieën dat PwC in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken heeft geschreven.
Bankieren blijft draaien om het veilig bewaren van het geld van klanten waarbij de klant erop kan rekenen dat zijn privacy is gewaarborgd; om het faciliteren van betalingen; en om het verdelen van de risico’s die daarmee gepaard gaan. Wat nieuw is, is dat er aanbieders in de vorm van FinTech en BigTech zijn gekomen die klanten voor elk van deze kerntaken (of delen daarvan) alternatieven bieden die gebaseerd zijn op nieuwe technologieën. Voor elk van de genoemde kerntaken verwachten klanten steeds meer digitale bediening waarbij de aanbieder minder relevant is.
Banken beschikken over een stabiele en loyale klantenbasis. Zij kunnen volgens PwC hun voordeel doen met de innovatieve werkwijzen, ideeën en aantrekkelijke nieuwe toepassingen van FinTech-bedrijven. "Banken zoeken daarom actief de samenwerking met FinTech ondernemingen en andersom."
Reactie toevoegen
Reacties
Rien Evers - 21 juli 2016
Luisteren naar vragen? mee zoeken naar oplossingen? Persoonlijk menselijk contact? Iemand, die best iets meer tijd wil besteden aan zijn bankzaken. Past dit in deze nieuwe technologie?
Banken starten campagne om woningeigenaren te helpen verduurzamen
De NVB is een campagne gestart die woningeigenaren er op wijst dat de bank kan en wil helpen bij het verduurzamen van het huis. Onder de naam ‘Alle seinen...
Banken leggen beleid onder ‘gender lens’
Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...
FinTech startup Moss geschat op 500 miljoen
FinTech startup Moss, sinds kort ook actief in Nederland, wordt geschat op 500 miljoen euro na een succesvolle Series B-financieringsronde van 75 miljoen. Het Duitse...
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector
De afgelopen vier jaar zijn Big Data en kunstmatige intelligentie jaarlijks de trends met de grootste invloed op de financiële sector gebleken. Dat wordt geconcludeerd...
Vertrouwen in banken verder toegenomen
Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...
Het bank- en verzekeringswezen behoort tot de sectoren waarin de NOW-regeling percentueel de meeste lonen ter hoogte van twee keer het maximale dagloon betaalt....
Raad van Advies: klantcontact banken kan beter
“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...
Banken bieden kleinere ondernermingen tijdelijke aflossingsstop
Kleinere ondernemingen die in de kern gezond zijn krijgen zes maanden uitstel van aflossing op hun lopende leningen. Hiertoe hebben ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank...
Ondergrens risicoweging hypothecaire leningen uitgesteld
De invoering van een ondergrens voor de risicoweging van hypothecaire leningen wordt uitgesteld. Dit is een van twee maatregelen waarmee DNB banken vanwege de coronacrisis...
CFO's voorzien grote toekomst Big Data
De financiële wereld kan binnen twee jaar niet meer zonder Big Data, verwacht 72 procent van de Nederlandse CFO’s. Een op de vijf CFO’s (21 procent)...