Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

euro's 6 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder kinderen’ behelst. De consument houdt de gevolmachtigde hiervoor aansprakelijk, omdat de gevolmachtigde uit eigen beweging de dekking heeft gewijzigd van ‘meerpersoonshuishouden’ naar ‘gezin zonder kinderen’. De Geschillencommissie is van oordeel dat er voldoende causaal verband bestaat tussen de tekortkoming van de gevolmachtigde en de schade van de consument. Of er werkelijk door de gevolmachtigde te vergoeden schade is, moet nog nader vastgesteld worden. Vordering (5.000 euro)  deels toegewezen.

De commissie: "Het ligt voor de hand, en de gevolmachtigde heeft ook niet iets anders aangevoerd, dat de verzekering was doorgelopen met als dekkingsvorm ‘meerpersoonshuishouden’, als de gevolmachtigde niet tekort was geschoten door de dekking van de verzekering te wijzigen naar ‘gezin zonder kinderen’. Bij de dekkingsvorm ‘meerpersoonshuishouden’ had de consument een beroep kunnen doen op de verzekering nadat zijn zoon was overleden. De dekkingsgraad zou dan niet aan uitkering in de weg hebben gestaan. Dat is nu wel het geval. Daardoor staat het causaal verband tussen de tekortkoming en de schade vast.

"Dat de gevolmachtigde zich op het standpunt stelt dat het op de weg van de tussenpersoon had gelegen om de fout te ontdekken en te herstellen, maakt dit niet anders. Een eventueel verwijtbaar handelen en aansprakelijkheid van de tussenpersoon, zoals door de gevolmachtigde stelt, doorbreekt de causale keten niet. Dit zou alleen kunnen leiden tot mede-aansprakelijkheid van de tussenpersoon voor de schade van de
consument.

"De gevolmachtigde tijdens de zitting toegezegd dat, als de uitspraak van de commissie daartoe aanleiding geeft, hij bereid is aan de hand van de toedracht rondom het overlijden en de toepasselijke voorwaarden te beoordelen of de consument recht zou hebben op een schade-uitkering. Omdat de uitspraak van de commissie daartoe inderdaad aanleiding geeft en er geen reden is om aan te nemen dat de gevolmachtigde zich niet aan deze toezegging zal houden, zal het gevolg van deze uitspraak zijn dat partijen met elkaar in overleg moeten gaan om in samenspraak tot de vaststelling van de schade te komen. Daaruit zal moeten volgen of de consument recht heeft op dekking onder de verzekering."

 

 

Reactie toevoegen

 
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...