Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse 2018

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

Het is inmiddels behoorlijk geaccepteerd dat de consument voor producten en diensten kan kiezen tussen de distributiekanalen ‘doe-het-zelf’ of via het intermediair. Enkele jaren geleden was er vaak nog onbegrip in de markt als een productaanbieder die tot die tijd enkel intermediaire distributie ondersteunde ineens ook de klanten direct ging bedienen. Discussies kwamen op gang van ‘Het is mijn klant’ tot ‘Jullie zijn door ons groot geworden en nu passeer je ons’. Ik vind het gaaf om te zien dat deze discussies nagenoeg niet meer spelen. Drie dingen hebben volgens mij bijgedragen aan de acceptatie van multidistributie:

- goede communicatie aan de markt: waarom mag de consument ook rechtstreeks zaken doen en voor welke situaties? En hoe verhoudt zich dat tot het intermediaire kanaal? Ga tijdig de dialoog aan en verras geen partijen;

- brancheonafhankelijke ontwikkeling voor doe-het-zelf: in steeds meer branches is het alom geaccepteerd dat de consument kan kiezen uit diverse distributiemogelijkheden. De consument verlangt dit van steeds meer partijen en is inmiddels behoorlijk in staat die keuzes weloverwogen te maken, met name als het gaat om eenvoudige producten en diensten;

- de klant is van de klant: het is niet meer van deze tijd om een klant te claimen. De klant bepaalt zelf hoe hij geholpen wil worden. Dus zorg vooral dat je in beeld bent en blijft; en focus op toegevoegde waarde met meer dan in het verleden aandacht voor deeldiensten."

Wat kan er beter in de financiële sector?

De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan. Het komt bijvoorbeeld nog regelmatig voor dat een consument zelf een product online kan afsluiten doch dat dat product nog niet helemaal geschikt is voor execution only. Het gaat te ver om aan te nemen dat de consument alle voorwaarden goed leest en ook de impact van die voorwaarden goed begrijpt. Ik spreek regelmatig intermediairs die geconfronteerd worden met consumenten die zelf online transacties gedaan hebben doch dan toch achteraf gezien enkele verkeerde beslissingen hebben genomen.

In het verleden zijn producten vaak afgestemd op intermediaire distributie zodat een professional de consument kan begeleiden in het maken van de juiste keuzes. Als diezelfde producten direct aan de consument worden aangeboden, ondanks dat er via online toelichtingen en disclaimers specifieke aandachtspunten worden belicht, kan er een mismatch ontstaan. Dit onderwerp verdient wat mij betreft extra aandacht. Graag doe ik een oproep aan de markt om dit op twee manieren te organiseren:

- enquête onder consumenten die enige tijd geleden zelfstandig een product hebben afgesloten;

- georganiseerde dialoog tussen productaanbieders en het intermediair; zou bijvoorbeeld een mooi (sub)thema kunnen zijn voor een congres.

Wie pakt de handschoen op?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Edwin Herdink likes & unlikes

Edwin Herdink likes & unlikes

"Alleen wanneer we met elkaar solidair zijn, kunnen we de willekeur van politiek en aanbieders het hoofd bieden." Dat stelt Edwin Herdink, voorzitter CFD, in de...

Michiel Brandt likes & unlikes

Michiel Brandt likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP Michiel Brandt (SVC, Opvolgingsbegeleider en Coach). "De wetgeving was een zure appel,...

John Barkmeijer likes & unlikes

John Barkmeijer likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP John Barkmeijer (Besems verzekeringen en hypotheken, Alblasserdam). "Verzekeraars moeten...

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike van VVP Online Maurice van den Hemel van All-Insure uit Wemeldinge, dat onlangs het 10-jarig bestaan vierde. "De...

Rens van den Boom likes & unlikes

Rens van den Boom likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek in de nieuwsbrief van VVP: Rens van den Boom (Halbertsma van den Boom). “Intermediair over paar jaar dankzij ict adviseur in...

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe VVP-rubriek Like & Unlike: Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Ik vind dat we als sector nog beter moeten communiceren met de samenleving." Wat...

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Dit keer Bertjan...

Wilfred Mooij likes & unlikes

Wilfred Mooij likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Nadat Rutger...

Rutger Westenburg likes & unlikes

Rutger Westenburg likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Rutger Westenburg...