Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar
Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.
Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).
Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.
Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.
Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.
Reactie toevoegen
"Laagdrempelige rechtsbijstandverzekering dreigt voor velen onbereikbaar te worden"
Een rechtsbijstandverzekering dreigt voor veel consumenten en ondernemers met een middeninkomen onbereikbaar te worden. Deze conclusie trekt het Verbond van Verzekeraars...
(Timo Brinkman, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Duurzaam Adviseren) Klimaat is zo belangrijk, dat kun je als individuele verzekeraars niet claimen, daar...
Verbond werkt samen met Instituut voor Milieuvraagstukken
Het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en het Verbond van Verzekeraars gaan samen de strijd aan tegen (de gevolgen...
Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken
Ongeveer één op de drie consumenten is bereid vijf procent extra premie te betalen om mensen met een aangeboren chronische ziekte te helpen aan een...
Verbond: forse beleidsopgaven snel oppakken
De Miljoenennota laat volgens het Verbond van Verzekeraars zien dat het kabinet “meer doet dan alleen op de winkel passen. Maar het wringt natuurlijk met de...
Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV
Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA hebben een nieuwe Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) en een Voorbeeld Poolovereenkomst Volmacht (VPV) gemaakt....
Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen
Deloitte is toegetreden tot de kennispartners van het Verbond. Met het partnership wil Deloitte "een belangrijke bijdrage leveren aan sustainability binnen het verzekeringsbedrijf,...
Verbond: zorg voor een proportioneel toezichtsraamwerk
"Meer aandacht voor proportionaliteit en het terugdringen van onnodige administratieve lasten", aldus het Verbond van Verzekeraars over het aanstaande voorstel van...
Verzekeraars krijgen vergunning om fraude-info te delen
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bekend gemaakt dat aan ruim 160 financiële instellingen, waaronder 80 verzekeraars, een vergunning is verleend om...
"Verzekerbaarheid overstromingsschade nog weinig bekend"
"Verzekeraars zetten alles op alles om de binnengekomen claims, tot nu toe circa 13.000, zo snel mogelijk af te handelen. De eerste schades zijn al afgewikkeld en...