Goede claimafhandeling belangrijk voor oordeel over verzekeraar

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

Een goede afhandeling van claims zorgt voor een positieve(re) mening over verzekeraars. Premieverhogingen blijven de voornaamste reden voor een verslechterde mening. Dit blijkt uit Consumentenmonitor 2019, een onderzoek naar het oordeel van Nederlanders over de verzekeringssector.

Verschillende aspecten van de claimafhandeling worden in 2019 door consumenten beter beoordeeld dan in het voorgaande jaar. Een duidelijke meerderheid (83 procent) van alle consumenten vindt het gemakkelijk om een claim in te dienen. De tevredenheid over het medeleven van de verzekeraar is bij de consumenten verhoudingsgewijs minder groot (64 procent geeft aan daarover tevreden te zijn).

Duidelijkheid over wat wel en niet gedekt is op de polis wordt als belangrijkste verbeterpunt genoemd. De mate waarin consumenten zeggen goed op de hoogte te zijn van de polisvoorwaarden neemt af. De bekendheid met de verzekeringskaarten, waarop de belangrijkste voorwaarden zijn vermeld, is wel toegenomen.

Het imago van verzekeraars is al twee jaar vrij stabiel. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan een positief gevoel bij verzekeraars te hebben, 27 procent weet het niet en twintig procent heeft een negatief gevoel.

Het onderzoek De Consumentenmonitor is een hulpmiddel bij het bepalen en evalueren van beleid in het kader van het programma Klantbelang en Reputatie. Het is de zeventiende keer dat dit rapport wordt uitgebracht. Voor het onderzoek zijn ruim duizend consumenten ondervraagd. Het rapport is opgesteld door het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Naast bovenstaande onderwerpen komen in het rapport loyaliteit, communicatie, informatieverstrekking en veranderingen in de sector aan bod.

Reactie toevoegen

 
Uitgangspunten en richtlijnen prolongatie 2022

Uitgangspunten en richtlijnen prolongatie 2022

Adfiz, VNAB en Verbond hebben ook dit jaar de handen ineengeslagen om uitgangspunten en begeleidende richtlijnen op te stellen voor het prolongatieproces 2022. De...

Tot nu toe 12.658 verzekeringsclaims na wateroverlast Limburg

Tot nu toe 12.658 verzekeringsclaims na wateroverlast Limburg

Uit een eerste inventarisatie door het Verbond van Verzekeraars blijkt dat Nederlandse verzekeraars tot nu toe 12.658 schademeldingen hebben ontvangen als gevolg...

Klimaat Impact Monitor gaat gebruik maken van data van het Verbond

Klimaat Impact Monitor gaat gebruik maken van data van het Verbond

Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) werken samen met de overheid en verzekeraars aan de Klimaat Impact Monitor, die in maart 2022 zal worden...

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA vullen de Leidraad Sanctiewet Volmacht aan met requirements en praktische voorbeelden. De huidige leidraad werd in 2018...

Verbond: “Herstel in Limburg gaat vele maanden duren"

Verbond: “Herstel in Limburg gaat vele maanden duren"

Het herstel na de overstromingsschade in Valkenburg aan de Geul heeft tijd nodig. “Dit gaat even duren: wegpompen, drogen, herstellen. Dan zijn we zomaar drie,...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

"Meeste schade door extreme regenval in Limburg gedekt"

"Meeste schade door extreme regenval in Limburg gedekt"

Veel verzekeraars dekken volgens het Verbond de schade aan woningen en bedrijfspanden door de extreme regenval in Limburg. Dit geldt...

Verbond presenteert Risicomonitor Stalbranden

Verbond presenteert Risicomonitor Stalbranden

In het afgelopen jaar hebben er 54 stalbranden in ons land plaatsgevonden. Bij zestien daarvan was sprake van dierlijke slachtoffers. Dat blijkt uit de Risicomonitor...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Verbond schat schadebedrag noodweer 18 juni op 37 miljoen euro

Verbond schat schadebedrag noodweer 18 juni op 37 miljoen euro

Het schadebedrag door het noodweer op 18 juni zal uitkomen op circa 37 miljoen euro, aldus een schatting van het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van...