Gouden onderscheiding: sieraad of niet?

Goud via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0536) In de woning van de consument is ingebroken waarbij onder andere een gouden onderscheiding is weggenomen. De verzekeraar heeft voor de gestolen sieraden, waaronder de gouden onderscheiding, de verzekerde som ter hoogte van 2.500 euro uitgekeerd aan de consument. De consument is echter van mening dat de gouden onderscheiding moeten worden gekwalificeerd als een bijzondere bezitting en wenst een aanvullende uitkering. De Geschillencommissie is met de verzekeraar van oordeel dat de gouden onderscheiding een speld betreft die is bedoeld om op of aan het lichaam gedragen te worden en derhalve als een sieraad dient te worden gekwalificeerd. De commissie wijst de vordering van de consument af.

De consument vorderde een aanvullende uitkering voor de gouden onderscheiding ter hoogte van 600 euro. De consument voerde hiertoe aan: “Het betreft een onderscheiding wegens een geleverde prestatie. Een (Olympische) gouden plak is ook geen halsketting en een (koninklijke) onderscheiding is geen sieraad ondanks dat daar edele metalen in verwerkt zitten, maar een bijzonder bezit.”

De commissie: “In artikel 2.1 van de voorwaarden is de definitie van sieraden opgenomen. Volgens deze bepaling gaat het om juwelen, horloges, riemen en andere kostbaarheden die bedoeld zijn om op of aan het lichaam gedragen te worden. Zij bestaan voor een gedeelte of helemaal uit (edel)metaal, (edel)gesteente, mineraal, ivoor, (bloed)koraal, parels of andere soortgelijke stoffen. De consument heeft een foto overgelegd van een soortgelijke onderscheiding. De commissie is met de verzekeraar van oordeel dat de gouden onderscheiding een speld betreft die is bedoeld om op of aan lichaam gedragen te worden en derhalve als een sieraad dient te worden gekwalificeerd. Dat de consument de gouden speld wellicht niet op of aan het lichaam draagt, maakt dit niet anders. Het gaat immers volgens de voorwaarden om de ‘bedoeling’.”

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...