Impuls voor ketenoptimalisatie

Ketenoptimalisatie memorandum 2017

Het Verbond van Verzekeraars heeft samen met de Stichting Sivi en Solera Nederland een Memorandum of Understanding Ketenoptimalisatie getekend. De grootste winst zit wat Sivi betreft in een betere toepassing van standaarden. “Dat betekent immers dat processen efficiënter verlopen, de kosten lager zijn en er een kwaliteitsimpuls komt, omdat er meer en beter inzicht is", aldus Sivi.

“Een belangrijk doel van het memorandum is dat de verzekeringssector zelf de regie houdt op data”, zegt Leo De Boer, directeur van het Verbond.

De Boer: "Big Data staat steeds meer in de belangstelling. Ook bij het Verbond, dat werkt aan een datastrategie. Onderdeel van die strategie is dat deze een open, vrije en goed concurrerende markt faciliteert die optimale innovatie toestaat om Nederlandse consumenten goede en innovatieve verzekeringsproducten aan te kunnen bieden. In dit memorandum wordt het kader bepaald hoe we met koppelingen en met data moeten omgaan. Uiteraard zullen verzekeraars in de praktijk nog steeds hun eigen afspraken moeten maken met leveranciers, maar met het memorandum voorkomen we dat ketenpartijen (verzekeraars, volmachten en intermediair) zich stuk voor stuk over de spelregels moeten buigen.”

De drie partijen benadrukken dat dit memorandum pas een eerste begin is. De samenwerking is niet exclusief. De Boer. “De tijd zal ons leren welke krachtenbundelingen er verder ontstaan, maar duidelijk is wel dat de toekomst bestaat uit grote ecosystemen waarin veel verschillende partijen met elkaar samenwerken.” Volgens De Boer past de ontwikkeling van het Data Competence Centre (DCC) daar naadloos bij. DCC is een samenwerkingsverband van de stichtingen CIS, EPS en PV en het Verbond van Verzekeraars, dat wordt geleid door Sjoerd Laarberg (ceo Allianz Nederland en lid van het Verbondsbestuur) en ondersteund door Sivi.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Minister Kaag ziet vooralsnog geen privacyproblemen bij de intensivering van het datagedreven toezicht door AFM en DNB. Dat antwoordt zij op vragen van de vaste...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...