Indemniteitsbeginsel

Rechtershamer via Pixabay

In het hoger beroep over een gezonken jacht (zie ook eerder bericht) beriep ASR zich onder meer op het indemniteitsbeginsel. Dit beginsel houdt in dat de verzekerde niet wezenlijk beter mag worden van een verzekeringsuitkering.

Volgens ASR was dat in dit geval aan de orde.

ASR stelde dat zij zich het recht had voorbehouden een beroep te doen op het indemniteitsbeginsel als in geval van totaal verlies de werkelijke waarde significant zou afwijken van de verzekerde waarde. Die situatie deed zich volgens ASR voor. Het jacht, met als verzekerde som 2.412.000 euro, stond volgens ASR te koop voor 1.250.000 euro, volgens haar zou de eigenaar voor een bedrag van 1.100.000 euro een jacht van hetzelfde model kunnen kopen.

Het Gerechtshof Amsterdam volgt ASR niet: "Uitgangspunt voor de beoordeling is dat de enkele omstandigheid dat de vermogenswaarde (‘dagwaarde’) van een verzekerde zaak voorafgaand aan het schadevoorval lager – ook significant lager – is dan de verzekerde aanschafwaarde nog niet betekent dat een uitkering op basis van de aanschafwaarde of nieuwwaarde in strijd komt met het indemniteitsbeginsel. Anders dan waarvan ASR uitgaat en onderbouwt met de (veronderstelde) verkoopwaarde of tweedehandswaarde van het jacht, strekt een schadeverzekering niet uitsluitend ertoe de vermogensschade van de verzekerde te vergoeden.

"Ook bij een aanzienlijke lagere dagwaarde van de verzekerde zaak voorafgaand aan het evenement is het immers goed mogelijk dat de schadelijke gevolgen van het evenement voor de verzekerde slechts kunnen worden weggenomen door een uitkering op basis van nieuwwaarde. Dat zal zich met name voordoen in het geval dat de functie die de verzekerde zaak voor de verzekerde heeft, meebrengt dat deze bij tenietgaan of beschadiging noodzakelijkerwijs moet worden vervangen, ook al overtreffen de kosten daarvan de dagwaarde zeer aanzienlijk.

"Een verzekering op basis van nieuwwaarde beoogt de verzekerde tot vervanging van de verzekerde zaak in staat te stellen. De strekking van een clausule als de onderhavige, een aanschafwaardegarantie, is mede om te voorkomen dat de verzekerde som niet toereikend is om de zaak te kunnen vervangen bij totaal verlies en zelfs de mogelijkheid dat daarover een geschil zou kunnen ontstaan te voorkomen. (Vergelijk: HR 10 december 1993, ECLI:NL:HR:1993:ZC1176). Daar komt bij dat de door Eurolink te betalen premie was gerelateerd aan de verzekerde aanschafwaarde. Dit maakt dat het indemniteitsbeginsel terughoudend moet worden toegepast.

"ASR heeft als verzekeraar onder ogen gezien, althans behoren te zien, dat de werkelijke waarde van het jacht op het moment van een schadevoorval aanzienlijk zou kunnen afwijken van de aanschafwaarde daarvan, met name in een geval als het onderhavige waarin de schade intreedt jaren na de aanschaf daarvan en kort voor de afloop van de overeengekomen garantietermijn. Voor dat risico heeft ASR premie bedongen en ook ontvangen. Het hof is op grond van het over en weer gestelde van oordeel dat ASR geen beroep op het indemniteitsbeginsel toekomt."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

Geen dekking voor kosten haken breekwerk bij waterschade

SCHADE – Consument heeft een verzekering voor zijn woonhuis. Verzekerd is iedere onvoorzienbare schade tijdens de looptijd van de verzekering. Bij waterschade...

Opzegging verzekering geblokkeerd door spamfilter

Opzegging verzekering geblokkeerd door spamfilter

SCHADE – Consument sluit een autoverzekering. De gevolmachtigde stuurt een mail dat de aanvraag is geaccepteerd. Twee maanden later stuurt de gevolmachtigde...

Bonus/maluskorting staat los van schadevrije jaren

Bonus/maluskorting staat los van schadevrije jaren

SCHADE – Consument stapt over naar adviseur B en zegt zijn autoverzekering bij adviseur A op. De consument ontving een bonus/maluskorting van 80 procent op...

Verzekeraar moet buitengerechtelijke  kosten vergoeden

Verzekeraar moet buitengerechtelijke kosten vergoeden

SCHADE – Consument veroorzaakt een schade en doet in dat kader een beroep op zijn AVP. De verzekeraar weigert uitkering van deze schade. De consument doet...

Niet verantwoordelijk voor opzeggen ‘oude’ verzekering

Niet verantwoordelijk voor opzeggen ‘oude’ verzekering

SCHADE – Consument heeft in 2000 een woonhuisverzekering bij verzekeraar A. In dat jaar verzoekt hij de adviseur om een nieuwe verzekering af te sluiten bij...

Autosleutels goed opbergen

Autosleutels goed opbergen

SCHADE – Consument heeft een Auto Casco Allrisk verzekering. De polisvoorwaarden bepalen dat de verzekerde er alles aan moet doen om diefstal te voorkomen....

Premierestitutie na verkoop auto

Premierestitutie na verkoop auto

SCHADE – Consument verkoopt zijn auto op 22 oktober 2014. De nieuwe eigenaar heeft deze auto per dezelfde datum verzekerd. Op 16 juni 2015 vraagt de consument...

Delta Lloyd zet Sjerlok in bij terugdringen schadelast door diefstal

Delta Lloyd zet Sjerlok in bij terugdringen schadelast door diefstal

Delta Lloyd zet 'Sjerlok' in om gestolen en vermiste objecten terug te vinden. Het systeem maakt gebruik van big data, kunstmatige intelligentie en ouderwets speurwerk....

Pechpas wel degelijk schadeverzekering

Pechpas wel degelijk schadeverzekering

Een pechpas is wel degelijk een schadeverzekering en daarom moet de pechpashouder assurantiebelasting betalen. Dat stelt advocaat-generaal Wattel in zijn advies...

De jong: "provisie verdwijnt ook bij schade"

De jong: "provisie verdwijnt ook bij schade"

In Carglass Magazine voorspelt onderzoeker Fred de Jong dat ook de provisie bij auto- en in ruimere zin schadeverzekeringen verdwijnt. De Jong. “Er is al Europese...