ING schort proef big data op

Nick Jue

In een open brief maakt Nick Jue, directievoorzitter ING Nederland, excuses voor de onduidelijkheid en onrust die de bank vorige week veroorzaakte met betrekking tot de proef waarin waarin andere partijen ING-klanten relevante, bij hun bestedingspatroon passende aanbiedingen doen. Jue schrijft in dezelfde brief dat ING de proef opschort. In een reactie noemt de AFM het "positief dat ING er nu voor kiest om eerst in gesprek te gaan met klanten alvorens te bepalen of en hoe zij verder gaat met deze proef".

 

De toezichthouder roept alle banken op om met de maatschappij in gesprek te gaan over het gebruik van gegevens van klanten, ofwel big data. "Het initiatief van ING op dit gebied laat zien dat dit een relevante ontwikkeling is die gevoelig ligt bij klanten. Het gebruik van klantgegevens kan immers het vertrouwen van de consument schaden. Vragen die in het maatschappelijk debat aan de orde zouden moeten komen zijn in hoeverre het gebruik van deze gegevens in het belang van de klant is en in hoeverre de bank de veiligheid van de klantgegevens kan waarborgen. Hierbij zouden banken ook goed moeten kijken of het gebruik van deze gegevens wel aansluit bij de behoeftes van klanten. Eerlijk omgaan met informatie betekent ook dat een bank goed en eerlijk communiceert over de manier waarop zij met die informatie omgaat. Het ligt in die zin voor de hand dit soort plannen eerst uitvoerig met klanten te bespreken voordat die naar buiten gaan".

Jue schrijft in zijn open brief aan klanten: "Op 10 maart publiceerde Het Financieele Dagblad een interview met ING over klantdata. In dit interview zijn wij niet duidelijk genoeg geweest over dit zo gevoelige onderwerp. Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen. Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer. Ik bied u dan ook allereerst mijn excuses aan voor de ontstane onduidelijkheid en de onrust waartoe dit heeft geleid.

"Ik kan het niet duidelijker stellen: uw individuele klant- en transactiegegevens worden door ING niet met derden gedeeld of verkocht. De proef die in Het Financieele Dagblad werd genoemd was bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren. Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken."

(...)

"Uiteraard luisteren wij goed naar alle signalen. Wij zullen dan ook verder met onze klanten in gesprek gaan over hoe ING het beste van dienst kan zijn bij het besparen op dagelijkse uitgaven. Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken. De belangen en behoeften van onze klanten staan daarbij centraal. Indien men voldoende voordeel ziet van een dergelijke aanvullende dienstverlening, zullen we mogelijk tot een test overgaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden."

Klik HIER voor de hele brief.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Bosch - 18 maart 2014

Als er geld wordt overgemaakt van een consument naar een onderneming dan is dit een overeenkomst tussen de consument en de ondernemer. M.a.w. indien de consument toestemming geeft voor het verzamelen van zijn betaalgegevens heeft de ondernemer nog steeds geen hiervoor nog geen toestemming gegeven en derhalve schade plichtig tegenover de ondernemer wegens het plegen van inbreuk op zijn overeenkomst met de consument.

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

De meerderheid van de bedrijven verwacht dat hun winstmarge in 2023 met 10 tot 25 procent zal dalen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 148 topmanagers van grote...

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

Vanaf nu kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef...

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid staat definitief op de radar van de hypotheekadviseur. Het onderwerp komt in bijna ieder hypotheekgesprek (84 procent) ter sprake en wordt vaak door...

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

De grootste zorgen van huizenbezitters hebben te maken met de risico' s van extreem weer. De helft van de starters op de woningmarkt laat gebieden met een hoog omgevingsrisico...