ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Sandra Molenaar 2022

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn het eens geworden over een compensatieregeling. De eerste compensatievoorstellen worden in het tweede kwartaal van 2022 verstuurd, aldus De Consumentenbond.

De regeling geldt voor klanten met een Doorlopend Krediet en/of Continu Limiet. De variabele rente hierover hoort mee te bewegen met de marktrente, maar in een aantal gevallen bleef de rente jarenlang hoog, terwijl de marktrente daalde. Die te veel betaalde rente betaalt de bank nu terug, zo laat de Consumentenbond weten.

De compensatie wordt berekend vanaf 2001 en geldt voor klanten die meer dan 50 euro te veel rente hebben betaald. De Consumentenbond en ING gaan de komende periode verder in gesprek over de producten Gespreid Betalen op de Creditcard en kort-rood staan. Deze producten vallen niet onder de regeling.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "We zijn blij dat nu de derde grootbank zijn verantwoordelijkheid neemt en op een juiste manier zijn fouten herstelt. We roepen andere banken op dit voorbeeld te volgen en schoon schip te maken."

Eerder vandaag liet ook de Volksbank weten te zullen gaan compenseren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ook ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...