Inruilverlies voor eigen rekening klant

euro's 6 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0303) De verzekeraar dient naar het oordeel van de Geschillencommissie een redelijke termijn te worden geboden om een fout te herstellen. In dat licht bezien is het niet passend als de consument binnen deze termijn stappen onderneemt door zijn auto in te ruilen en het kapitaalverlies af te wentelen op de verzekeraar.

De consument is van mening dat de verzekeraar zijn kapitaalverlies door de inruil van zijn auto moet vergoeden. Na ontvangst van de brief van de verzekeraar dat de uitkering van het Anw-hiaatpensioen zou worden stopgezet, wilde de consument voorkomen dat hij in financiële problemen zou geraken en heeft daarom zo snel mogelijk zijn auto voor een kleiner exemplaar ingeruild. De schade schat de consument op 25.000 euro.

De commissie: “Allereerst merkt de commissie op dat van de verzekeraar mag worden verwacht dat een gewijzigde einddatum van het Anw-hiaatpensioen, van 65-jarige leeftijd tot het moment van AOW-gerechtigd zijn, op een zorgvuldige wijze in zijn administratie wordt vastgelegd. Ook moet hij daarover op zorgvuldige wijze met de verzekerden en andere belanghebbenden communiceren.

“Maar ook bij een verzekeraar kunnen mensen fouten maken die moeten worden hersteld. Hij moet daarvoor dan wel de gelegenheid krijgen. Dat betekent in dit geval dat de consument, die via het pensioenfonds bij de verzekeraar klaagt over de beëindiging van het Anw-hiaatpensioen, de verzekeraar een redelijke termijn moet geven om zijn fout te herstellen.

“Naar het oordeel van de commissie heeft de consument dat niet gedaan. Nog voordat de verzekeraar op de klacht van de consument had gereageerd en de consument hem ook geen redelijke termijn had gesteld die was verstreken, heeft de consument zijn auto al met verlies ingeruild. De consument heeft de verzekeraar geen redelijke kans gegeven om zijn fout te herstellen. Een eventuele schade door het verlies bij de inruil van zijn auto komt daarom niet voor rekening van de verzekeraar.”

Reactie toevoegen

 
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...