Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik 2018

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur van de 'De Financiële Schijf van 5' en 'Advocaat van de Duivel' (stappenplan bij scheiden), in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het provisieverbod 2013 heeft er toe geleid dat adviseurs het klantbelang weer centraal zetten. De hoge provisies op producten zorgden ervoor dat niet altijd het belang van de klant voorop stond. Verder heeft het verbod op provisie er ook toe geleid dat er nog meer een scheidslijn is gekomen tussen advies en productbemiddeling. Consumenten zien meer en meer de toegevoegde waarde van echt onafhankelijk en objectief advies op basis waarvan ze vervolgens met een gerust hart een product durven aanschaffen. De adviseur heeft immers geen enkel belang bij de invulling van het advies. Klant blij, AFM blij zou u denken…"

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Wat momenteel nog niet goed is geregeld is dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Zo zijn er partijen in de markt die op basis van eigen of door de consument elders ingewonnen advies, geen producten voor hun klanten willen afsluiten en het hele adviestraject nog eens dunnetjes over doen.

"Zo werd ik als ondernemer bij het afsluiten van mijn hypotheek min of meer gedwongen het hele adviestraject inclusief verplicht persoonlijk bezoek aan het kantoor te doorlopen, terwijl ik daar als financieel professional geen enkele behoefte aan had. Of zoals onlangs het geval was bij een klant die een expirerende lijfrente bij dezelfde verzekeraar wilde verlengen. Zij werd naast mijn advieskosten min of meer gedwongen ook de advieskosten van de verzekeraar te betalen om het betreffende product te mogen verlengen. Ook wordt het geven van alleen informatie nog weleens verward met het verstrekken van advies.
Daarbij verschuilen dienstverleners zich achter de regelgeving van de AFM onder het mom dat ze ieder klant zorgvuldig en persoonlijk moeten inventariseren en analyseren alvorens een product te mogen afsluiten of een dienst te mogen verlenen.

"Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies."



Reactie toevoegen

 
Meer over
Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

Harrie-Jan van Nunen likes & unlikes

"De kloof tussen wat consumenten willen en wat banken bieden wordt steeds groter." Aldus Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) in de rubriek Like &...

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

Robin van Beem likes & unlikes

Robin van Beem likes & unlikes

"Adviseurs mogen veel luider op de trom slaan", zegt Robin van Beem (Polis Advocaten) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online. Wat...

Leo de Boer likes & unlikes

Leo de Boer likes & unlikes

"De wereld wordt niet digitaal, de wereld ís digitaal." Aldus Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ewald Bary likes & unlikes

Ewald Bary likes & unlikes

"Goed nieuws, geen boetes”, zegt Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP. Wat gaat er momenteel goed in...

Bert Sonneveld likes & unlikes

Bert Sonneveld likes & unlikes

"Wij zien de kwaliteit van de dienstverlening door assurantieadviseurs omhoog gaan", zegt Bert Sonneveld (de Vereende) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief...

Ron van Kesteren likes & unlikes

Ron van Kesteren likes & unlikes

"Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht." Dat stelt Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars)...

Antoinette Kalkman likes & unlikes

Antoinette Kalkman likes & unlikes

"We moeten blijven oppassen dat automatisering niet leidend wordt, maar echt ondersteunend blijft aan de klantbenadering." Aldus Antoinette Kalkman (FlexFront) in...

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...