Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik 2018

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur van de 'De Financiële Schijf van 5' en 'Advocaat van de Duivel' (stappenplan bij scheiden), in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het provisieverbod 2013 heeft er toe geleid dat adviseurs het klantbelang weer centraal zetten. De hoge provisies op producten zorgden ervoor dat niet altijd het belang van de klant voorop stond. Verder heeft het verbod op provisie er ook toe geleid dat er nog meer een scheidslijn is gekomen tussen advies en productbemiddeling. Consumenten zien meer en meer de toegevoegde waarde van echt onafhankelijk en objectief advies op basis waarvan ze vervolgens met een gerust hart een product durven aanschaffen. De adviseur heeft immers geen enkel belang bij de invulling van het advies. Klant blij, AFM blij zou u denken…"

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Wat momenteel nog niet goed is geregeld is dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Zo zijn er partijen in de markt die op basis van eigen of door de consument elders ingewonnen advies, geen producten voor hun klanten willen afsluiten en het hele adviestraject nog eens dunnetjes over doen.

"Zo werd ik als ondernemer bij het afsluiten van mijn hypotheek min of meer gedwongen het hele adviestraject inclusief verplicht persoonlijk bezoek aan het kantoor te doorlopen, terwijl ik daar als financieel professional geen enkele behoefte aan had. Of zoals onlangs het geval was bij een klant die een expirerende lijfrente bij dezelfde verzekeraar wilde verlengen. Zij werd naast mijn advieskosten min of meer gedwongen ook de advieskosten van de verzekeraar te betalen om het betreffende product te mogen verlengen. Ook wordt het geven van alleen informatie nog weleens verward met het verstrekken van advies.
Daarbij verschuilen dienstverleners zich achter de regelgeving van de AFM onder het mom dat ze ieder klant zorgvuldig en persoonlijk moeten inventariseren en analyseren alvorens een product te mogen afsluiten of een dienst te mogen verlenen.

"Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies."



Reactie toevoegen

 
Meer over
Indra Frishert likes & unlikes

Indra Frishert likes & unlikes

"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...

Jan van de Veen likes & unlikes

Jan van de Veen likes & unlikes

In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...

Edwin Herdink likes & unlikes

Edwin Herdink likes & unlikes

"Alleen wanneer we met elkaar solidair zijn, kunnen we de willekeur van politiek en aanbieders het hoofd bieden." Dat stelt Edwin Herdink, voorzitter CFD, in de...

Michiel Brandt likes & unlikes

Michiel Brandt likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP Michiel Brandt (SVC, Opvolgingsbegeleider en Coach). "De wetgeving was een zure appel,...

John Barkmeijer likes & unlikes

John Barkmeijer likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP John Barkmeijer (Besems verzekeringen en hypotheken, Alblasserdam). "Verzekeraars moeten...

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike van VVP Online Maurice van den Hemel van All-Insure uit Wemeldinge, dat onlangs het 10-jarig bestaan vierde. "De...

Rens van den Boom likes & unlikes

Rens van den Boom likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek in de nieuwsbrief van VVP: Rens van den Boom (Halbertsma van den Boom). “Intermediair over paar jaar dankzij ict adviseur in...

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe VVP-rubriek Like & Unlike: Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Ik vind dat we als sector nog beter moeten communiceren met de samenleving." Wat...

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Dit keer Bertjan...