Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere uitkering te verstrekken in het kader van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zij stelt sinds 2005 doorlopend arbeidsongeschikt te zijn geweest en dus recht te hebben op uitkering. De verzekeraar heeft onder verwijzing naar zijn schriftelijke beslissing van 10 oktober 2005 aangegeven dat op basis van het arbeidsdeskundig onderzoek destijds is gebleken dat de consument minder dan 25 procent arbeidsongeschikt was en dat geen recht op uitkering bestond onder de verzekering.

De commissie acht het redelijk dat de verzekeraar dit rapport niet meer in zijn bezit heeft gezien de volgende omstandigheden. De verzekering en de uitkering waren in 2005 beëindigd, de consument heeft zich in 2010 bij de verzekeraar gemeld maar daarna heeft hij tot 2021 niets meer van haar vernomen. De commissie vindt daarom dat de verzekeraar met de brief van 10 oktober 2005 voorshands, behoudens tegenbewijs, ervan moet worden uitgegaan dat de consument op 10 oktober 2005 voor minder dan 25 procent arbeidsongeschikt was.

De commissie heeft de consument uitgenodigd om tegenbewijs te leveren. Ondanks herhaalde verzoeken van de commissie heeft de consument deze stukken niet in de procedure overgelegd. De commissie oordeelt daarom dat de verzekeraar niet gehouden is tot enige aanvullende uitkering.

Vorderingen afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...