Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis van een expertise het standpunt ingenomen dat de consumenten fraude hebben gepleegd door schade te claimen die niet het gevolg is van de storm.

De consumenten hebben, via hun adviseur, een pakketverzekering met opstalverzekering bij Nh1816 gesloten. Op 19 februari 2022 hebben de consumenten melding gedaan van een stormschade van 18 februari 2022, zakelijk weergegeven: boegbord is stuk, luifel boven de voordeur aan diggelen, schutting los en schommel verbogen. Bij de schademelding hebben de consumenten foto’s van de schade bijgevoegd. In juni 2022 hebben zij aan hun
adviseur een offerte voor herstel van de boeidelen en een dakveer voor een bedrag van 6.550,23 euro toegestuurd. De adviseur heeft deze schademelding doorgezet naar de verzekeraar.

Uit foto’s blijkt echter dat enkele (delen van) boeidelen al sinds 2021 niet meer aan de gevel zitten en de boeidelen in zeer slechte staat verkeren. De commissie oordeelt dat de verzekeraar heeft mogen concluderen dat de consumenten fraude hebben gepleegd door niet te melden dat er al schade was aan de boeidelen.

De verzekeraar heeft de consumenten geïnformeerd dat de claim wordt afgewezen, het verzekeringspakket van de combipolis per 1 oktober 2022 wordt beëindigd en dat de interne onderzoekskosten van 532,00 euro op de
consumenten worden verhaald. Verder informeert de verzekeraar dat de persoonsgegevens van consument 1 zijn opgenomen in het Extern Verwijzingsregister (EVR) voor de duur van vijf jaar, er een melding bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars (CBV) is gedaan en dat de persoonsgegevens van consument I ook zijn opgenomen in het Intern Verwijzingsregister (IVR) voor de
duur van acht jaar.

Per 1 oktober 2022 hebben de consumenten hun verzekeringen ondergebracht bij De Vereende. Vervolgens hebben de consumenten een klacht bij Kifid ingediend omdat zij het oneens zijn met de beslissing van de verzekeraar.

De verklaring van de consumenten dat zij de schade aan de boeidelen niet eerder hebben gezien, acht de commissie ongeloofwaardig omdat de schade zeer duidelijk zichtbaar is en de consumenten deze schade vóór de storm moeten hebben gezien.

De duur van de registratie van de persoonsgegevens van consument I in het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister wordt verkort van vijf naar drie jaar.

Reactie toevoegen

 
De passie van local hero Richard Beljaars

De passie van local hero Richard Beljaars

(Rubriek 'Samen Betrokken' in VVP 1-2024) Koop die nieuwe caravan eens niet. Klanten kijken vreemd op, maar Richard Beljaars van Beljaars Hypotheken en Verzekeringen...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Geschenk local hero's alvast verhuisd naar nieuw onderkomen Nh1816

Geschenk local hero's alvast verhuisd naar nieuw onderkomen Nh1816

De plataan, een geschenk in 1991 van de local hero's voor het 175-jarig jubileum destijds, is op Valentijnsdag verhuisd naar de tuin bij het nieuwe pand. De plataan...

Samen betrokken:  Assurantiekantoor Wigger

Samen betrokken: Assurantiekantoor Wigger

(Uit VVP 6-2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Cas Verhage (Nh1816) bij afscheid: “Wees duidelijk in wat je doet en maak keuzes”

Cas Verhage (Nh1816) bij afscheid: “Wees duidelijk in wat je doet en maak keuzes”

Cas Verhage, een markant figuur binnen de branche. Voor velen het gezicht van de eigenzinnige verzekeraar uit Oudkarspel. Maar ook de drijvende kracht samen met...

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Stimuleer bedrijven dat ze hun medewerkers laten zien dat schadepreventie belangrijk is, dat ze de cultuur van veiligheid uitstralen. Dat was een van de tips voor...

Nh1816 verkoopt levenportefeuille aan OG

Nh1816 verkoopt levenportefeuille aan OG

Nh1816 heeft met Onderlinge ‘s-Gravenhage (OG) overeenstemming bereikt over de verkoop van haar levenportefeuille. Het gaat om 11.600 uitvaartverzekeringen...

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

"We vlogen 2023 uit de startblokken met groeicijfers die onze verwachtingen overtroffen. Binnen een half jaar bereikten we de portefeuillestand van 500 miljoen euro,...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...