Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis van een expertise het standpunt ingenomen dat de consumenten fraude hebben gepleegd door schade te claimen die niet het gevolg is van de storm.

De consumenten hebben, via hun adviseur, een pakketverzekering met opstalverzekering bij Nh1816 gesloten. Op 19 februari 2022 hebben de consumenten melding gedaan van een stormschade van 18 februari 2022, zakelijk weergegeven: boegbord is stuk, luifel boven de voordeur aan diggelen, schutting los en schommel verbogen. Bij de schademelding hebben de consumenten foto’s van de schade bijgevoegd. In juni 2022 hebben zij aan hun
adviseur een offerte voor herstel van de boeidelen en een dakveer voor een bedrag van 6.550,23 euro toegestuurd. De adviseur heeft deze schademelding doorgezet naar de verzekeraar.

Uit foto’s blijkt echter dat enkele (delen van) boeidelen al sinds 2021 niet meer aan de gevel zitten en de boeidelen in zeer slechte staat verkeren. De commissie oordeelt dat de verzekeraar heeft mogen concluderen dat de consumenten fraude hebben gepleegd door niet te melden dat er al schade was aan de boeidelen.

De verzekeraar heeft de consumenten geïnformeerd dat de claim wordt afgewezen, het verzekeringspakket van de combipolis per 1 oktober 2022 wordt beëindigd en dat de interne onderzoekskosten van 532,00 euro op de
consumenten worden verhaald. Verder informeert de verzekeraar dat de persoonsgegevens van consument 1 zijn opgenomen in het Extern Verwijzingsregister (EVR) voor de duur van vijf jaar, er een melding bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars (CBV) is gedaan en dat de persoonsgegevens van consument I ook zijn opgenomen in het Intern Verwijzingsregister (IVR) voor de
duur van acht jaar.

Per 1 oktober 2022 hebben de consumenten hun verzekeringen ondergebracht bij De Vereende. Vervolgens hebben de consumenten een klacht bij Kifid ingediend omdat zij het oneens zijn met de beslissing van de verzekeraar.

De verklaring van de consumenten dat zij de schade aan de boeidelen niet eerder hebben gezien, acht de commissie ongeloofwaardig omdat de schade zeer duidelijk zichtbaar is en de consumenten deze schade vóór de storm moeten hebben gezien.

De duur van de registratie van de persoonsgegevens van consument I in het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister wordt verkort van vijf naar drie jaar.

Reactie toevoegen

 
Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen wordt per 1 november 2023 de opvolger van Ingrid Visscher als directievoorzitter van de Vereende. Ze vormt dan samen met CFRO Harmen Ettema...

René van Gils nieuwe CEO Nh1816 Verzekeringen

René van Gils nieuwe CEO Nh1816 Verzekeringen

René van Gils treedt op 1 oktober als toekomstig CEO in dienst bij Nh1816 Verzekeringen. Van Gils, afkomstig van Univé, zal na een inwerk- en introductieperiode...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Nh1816 viert mijlpaal van 500 miljoen premie

Nh1816 viert mijlpaal van 500 miljoen premie

Nh1816 heeft de premiegrens van 500 miljoen doorbroken. De verzekeraar: “Met een fenomenale spurt in het eerste half jaar hebben we dit eerder behaald dan...

Mieke Verhoef benoemd tot communicatie-specialist Nh1816

Mieke Verhoef benoemd tot communicatie-specialist Nh1816

Mieke Verhoef treedt per 1 september 2023 in dienst bij Nh1816 als communicatie-specialist. Na journalistieke opleidingen werkte Verhoef van 2014 tot 2018 als content-specialist...