Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis van een expertise het standpunt ingenomen dat de consumenten fraude hebben gepleegd door schade te claimen die niet het gevolg is van de storm.

De consumenten hebben, via hun adviseur, een pakketverzekering met opstalverzekering bij Nh1816 gesloten. Op 19 februari 2022 hebben de consumenten melding gedaan van een stormschade van 18 februari 2022, zakelijk weergegeven: boegbord is stuk, luifel boven de voordeur aan diggelen, schutting los en schommel verbogen. Bij de schademelding hebben de consumenten foto’s van de schade bijgevoegd. In juni 2022 hebben zij aan hun
adviseur een offerte voor herstel van de boeidelen en een dakveer voor een bedrag van 6.550,23 euro toegestuurd. De adviseur heeft deze schademelding doorgezet naar de verzekeraar.

Uit foto’s blijkt echter dat enkele (delen van) boeidelen al sinds 2021 niet meer aan de gevel zitten en de boeidelen in zeer slechte staat verkeren. De commissie oordeelt dat de verzekeraar heeft mogen concluderen dat de consumenten fraude hebben gepleegd door niet te melden dat er al schade was aan de boeidelen.

De verzekeraar heeft de consumenten geïnformeerd dat de claim wordt afgewezen, het verzekeringspakket van de combipolis per 1 oktober 2022 wordt beëindigd en dat de interne onderzoekskosten van 532,00 euro op de
consumenten worden verhaald. Verder informeert de verzekeraar dat de persoonsgegevens van consument 1 zijn opgenomen in het Extern Verwijzingsregister (EVR) voor de duur van vijf jaar, er een melding bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars (CBV) is gedaan en dat de persoonsgegevens van consument I ook zijn opgenomen in het Intern Verwijzingsregister (IVR) voor de
duur van acht jaar.

Per 1 oktober 2022 hebben de consumenten hun verzekeringen ondergebracht bij De Vereende. Vervolgens hebben de consumenten een klacht bij Kifid ingediend omdat zij het oneens zijn met de beslissing van de verzekeraar.

De verklaring van de consumenten dat zij de schade aan de boeidelen niet eerder hebben gezien, acht de commissie ongeloofwaardig omdat de schade zeer duidelijk zichtbaar is en de consumenten deze schade vóór de storm moeten hebben gezien.

De duur van de registratie van de persoonsgegevens van consument I in het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister wordt verkort van vijf naar drie jaar.

Reactie toevoegen

 
Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

“Het gelijke speelveld binnen actieve provisie transparantie staat geparkeerd." Dat concludeert René van Gils, directeur bij Nh1816 Verzekeringen. Van...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Samen betrokken: JacobsVerzekerd

Samen betrokken: JacobsVerzekerd

(Uit VVP 5-2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

De Goudse, Nh1816 en Voordegroei introduceren overnamefonds voor advieskantoren

De Goudse, Nh1816 en Voordegroei introduceren overnamefonds voor advieskantoren

De Goudse en Nh1816 lanceren samen met financieringsplatform Voordegroei een fonds voor het intermediair onder de naam: VoordeAdviseur. "Veel advieskantoren willen...

Samen betrokken: De Bruine Hypotheken & Pensioenen

Samen betrokken: De Bruine Hypotheken & Pensioenen

(Rubriek Samen Betrokken in VVP 4, 2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen,...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...