Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Klaverblad gebouw

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade niet plotseling en onverwachts was. De consument beklaagt zich hierover bij Kifid. De Geschillencommissie concludeert dat de schade in een zeer kort tijdsbestek is ontstaan en dat de consument schade door gebruik van een krachtig schoonmaakmiddel niet hoefde te verwachten. Omdat er sprake is van een ‘onverwachte en plotselinge’ gebeurtenis, dient de verzekeraar de schade van ruim 2600 euro aan de consument te vergoeden, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2019-116) van de Geschillencommissie Kifid..

De Geschillencommissie ziet zich gesteld voor de vraag of de gebeurtenis ‘plotseling’ en ‘onverwacht’ was. De consument meent van wel, de verzekeraar vindt van niet. De Geschillencommissie concludeert dat het aanbrengen van de vloeistof op een doekje, het lopen van de vloeistof langs de fles en het meerdere malen neerzetten van de fles op het aanrecht zich heeft voorgedaan in niet meer dan een kwartier. Dit is een zeer kort tijdsbestek, wat de Geschillencommissie brengt tot het oordeel dat er sprake is van een plotselinge gebeurtenis.

Klaverblad vindt dat de consument schade aan het aanrechtblad had kunnen verwachten. De consument wist dat het schoonmaakmiddel krachtig was. Daarom mag van hem verwacht worden dat hij voorzorgsmaatregelen neemt om schade te voorkomen. De Geschillencommissie deelt de opvatting van de verzekeraar niet. De schade aan het aanrechtblad is het gevolg van een plotselinge en onverwachte gebeurtenis, waarvoor de woonhuisverzekering dekking biedt. De verzekeraar dient de schade aan de consument te vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leerschool Kifid

Leerschool Kifid

Veel adviseurs reageerden verbolgen op de verhoging voor de kosten van het klachteninstituut Kifid. Naast de jaarbijdrage 2019 moeten adviseurs bijbetalen in verband...

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

In deze klacht heeft de consument in 2015 een hypotheek afgesloten die bestaat uit zeven leningdelen. Vijf leningdelen worden tegen 2,5 procent afgesloten en twee...

Wanneer is er sprake van advies?

Wanneer is er sprake van advies?

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is...

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

  PRIVACY – Wist u het? Artikel 60 onder d van het Kifid-reglement breidt de definitie van het begrip consument uit tot de natuurlijke persoon met een...

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Een verzekeraar kan een claim niet zomaar afwijzen op grond van het feit dat geen aangifte is gedaan. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraars kunnen een klant niet verbieden de premie per acceptgiro te betalen, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...