Kifid laat technisch juiste BKR-registratie toch ongedaan maken

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0401) De consument heeft in 2006 samen met zijn toenmalige partner en haar zoon een hypothecaire geldlening afgesloten. De consument was, evenals de partner en haar zoon, hoofdelijk aansprakelijk voor deze geldlening. Nadat de woning in 2017 is verkocht, is er een restschuld ontstaan. De consument heeft hiervan een derde voldaan waarna hij door de bank gekweten is. De bank heeft een bijzonderheidscode 3 op naam van de consument bij Stichting BKR gemeld. De consument vordert nu verwijdering van deze registratie. De Geschillencommissie is van oordeel dat de registratie op naam van de consument technisch juist is maar dat deze desalniettemin verwijderd dient te worden. De belangen van de consument wegen zwaarder dan die van de bank.

De commissie: “De restschuld is ontstaan doordat de zoon – die eigenaar van de woning was en in die hoedanigheid ook de maandelijkse aflossingen op zich nam – niet meer aan zijn verplichtingen kon voldoen. Zonder enige tussenkomst of bemoeienis van de consument is de woning vervolgens verkocht voor een bedrag dat lager lag dan de hoogte van de hypothecaire geldlening.

“Op het moment dat de consument op de hoogte raakte van de restschuld, is hij met de bank overeengekomen om ‘zijn deel’ (althans zo heeft de consument dit beleefd) in één keer te voldoen. Dit bedrag is dan ook direct door hem voldaan. Er is geen sprake geweest van aantoonbare betalingsproblemen aan de zijde van de consument. Dit is door de bank ook niet weersproken Ook heeft de consument aangetoond dat ook nu sprake is van een stabiele financiële situatie. Daarbij komt dat inmiddels al drie jaar en zes maanden van de vijfjaarstermijn zijn verstreken.”

Volgens de bank is wel degelijk sprake van een afboeking van een gedeelte van de schuld. De consument was hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele restschuld maar na zijn betaling is hem kwijting verleend. De bank heeft dus ten aanzien van de consument een afboeking moeten doen. Daarnaast is het overige deel van de restschuld tot op de dag van vandaag nog niet volledig afgelost door de overige schuldenaren. In haar belangenafweging heeft de bank meegenomen dat er aan de consument kwijting is verleend voor een aanzienlijk bedrag. De reden dat de consument op dit moment geen schulden heeft en financieel stabiel is, is gelegen in het feit dat de bank hem een groot gedeelte van de schuld heeft kwijtgescholden. Daarnaast is de wens tot het aankopen van een nieuwe woning een onvoldoende zwaarwegend belang, aldus de bank.

Reactie toevoegen

 
Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...