Kifid: slapend tegoed, spaargeld kwijt

Rabobank (logo)

Een consument heeft bij het opruimen van oude documenten uit het nalatenschap van zijn moeder ontdekt dat zij bij de Rabobank een spaarrekening op zijn naam heeft geopend. Het meest recente rekeningafschrift dat de consument heeft aangetroffen dateert van januari 1999 met een saldo van 307,02 gulden (€ 139,32). De consument heeft begin 2020 het saldo van de spaarrekening bij de bank geclaimd, maar de bank gaat hier niet op in. De consument dient vervolgens een klacht in bij het Kifid, maar uit Uitspraak 2021-0566 van de Geschillencommissie Kifid blijkt dat Kifid de visie van de bank onderschrijft en dus de claim van de consument afwijst. "De consument heeft onvoldoende aangetoond dat er sprake is van een slapend tegoed waar hij recht op heeft."

Kifid stelt dat de klacht van de consument vergelijkbaar is met de uitgezette vaste lijn in eerder behandelde klachten over spaarbankboekjes.  "Sinds 2014 is door de NVB een digitaal loket slapende tegoeden geopend. Erfgenamen kunnen bij dat loket terecht als zij denken dat er nog tegoeden op naam van de overledene staan waar zij mogelijk recht op hebben. Een erfgenaam kan op de Vooringevulde Aangifte van de Belastingdienst controleren of hij slapende tegoeden heeft. Volgens het beleid van de NVB keren de aangesloten banken tegoeden uit aan erfgenamen van een slapende rekening. De banken gaan ook over tot uitkering van deze tegoeden als de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar is verstreken. De claim op het saldo van een slapende bankrekening moet wel worden aangetoond."

De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat hij op dit moment nog recht heeft op slapende tegoeden. "Zo is niet door de consument gesteld of onderbouwd dat hij volgens de VIA recht heeft op slapende tegoeden. Ook is anderszins niet gebleken dat de consument op dit moment nog recht heeft op tegoeden van een slapende rekening. De enkele stelling van de consument dat voor hem oncontroleerbaar is dat de bank niks terug kan vinden van (het saldo van) zijn spaarrekening maakt niet dat daardoor vaststaat dat wél sprake is van tegoeden op een slapende (spaar)rekening waar hij recht op heeft. Ook de stelling van de consument dat de administratieve gegevens van de spaarrekening niet voldoen althans voldeden aan de eisen van zorgvuldigheid, zoals een onjuiste adres, maakt dit oordeel niet anders."

Tot slot merkt de commissie aanvullend op dat de moeder van de consument begin 2000 is overleden. "Begin 2020 heeft de consument door het opruimen van de documenten van haar nalatenschap (pas) ontdekt dat er een spaarrekening op zijn naam is geopend. De consument heeft bovendien zelf verklaard dat zijn eigen handtekening bij de aanvraag voor de spaarrekening is geplaatst. Niet valt in te zien waarom de consument niet eerder kon ontdekken dat de spaarrekening op zijn naam was geopend. Dat de bank ná 20 jaar geen informatie meer beschikt over de spaarrekening komt zodoende voor rekening en risico van de consument."

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

(Rechtspraak) Het Gerechshof 's-Hertogenbosch maakt korte metten met de stelling dat Rabobank geen onafhankelijke tussenpersoon zou ziin. Dit in het hoger beroep...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Coöperatief Isolatiebudget te bieden. Dit bestaat...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Rabobank: nieuw label Vitru

Rabobank: nieuw label Vitru

Rabobank heeft onder de naam Vitru een financieringslabel gelanceerd voor zakelijk commercieel vastgoed voor het intermediaire kanaal. Vitru financiert verhuurde...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...