Klant mag uitgaan van juistheid boete op de pro forma aflosnota

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-816) De bank (de Volksbank N.V., h.o.d.n. DBV Finance) heeft op verzoek van consumenten een pro forma aflosnota opgemaakt, maar heeft de berekening op een foutieve risicoklasse gebaseerd. Consumenten hebben vervolgens een substantieel deel van de hypothecaire geldlening vervroegd afgelost en een definitieve aflosnota opgevraagd. Zij hebben gesteld dat zij op basis van de tussentijdse aflossing en de inmiddels kortere rentevastperiode hadden verwacht dat de boete voor vervroegde aflossing op de definitieve aflosnota lager zou zijn dan die op de pro forma aflosnota. Dit was niet het geval. Uit de vaste lijn van uitspraken van de Geschillencommissie volgt dat consumenten redelijkerwijs geen rekening hoeven te houden met omstandigheden anders dan rentedalingen, zoals – bijvoorbeeld – een fout in de berekening van de voorlopige aflossingsnota (zie bijvoorbeeld Geschillencommissie Kifid-nummers 2016-258 en 2017-101). Het uitgangspunt dient dan ook te zijn dat zij mochten uitgaan van de juistheid van de boete voor vervroegde aflossing zoals vermeld op de pro forma aflosnota. De Commissie oordeelt dat de bank de verschuldigde boete voor vervroegde aflossing per 19 mei 2020 opnieuw moet berekenen.

Reactie toevoegen

 
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...