Klant wil vooral dienstbaarheid

NFI 14.10.2014 2

Oprechte aandacht, empathie, eerlijkheid. Ofwel dienstbaarheid. Dat is wat klanten willen van een financieel dienstverlener. Dit bleek tijdens de elfde New Financial Inspiration (NFI) van het New Financial Forum, dinsdag bij gastheer a.s.r. in Utrecht.

Met dank aan adviseurs Chris de Bruin en Ozewald Wanrooij betraden zes particuliere klanten het podium: Monika en Willy Uitslag, Els Los en Laurens Bos, Wilma Kemp en Erik Bette. Al snel werd duidelijk dat de klanten grote waardering hebben voor hun adviseurs omdat zij hen op kritische momenten adequaat terzijde hebben gestaan en staan. De integrale benadering van de adviseurs spreekt de consumenten ook aan. Verder vinden ze het belangrijk dat de adviseur wijst op ontwikkelingen die voor hen van belang zijn. De adviseur dient ook werkelijk aandacht voor hen te hebben. En hij moet betrouwbaar zijn. Dan is de betaalheid van het advies ook geen issue. Dienstbaarheid, dat is dus wat de klanten willen. En niet, zoals Erik Bette zo mooi zei, dat “er misbruik wordt gemaakt van de kennis die je niet hebt”.

De zeventig deelnemers aan de middag gingen vervolgens het gesprek aan met de klant. Dit in groepen. Elke groep formuleerde samen met een klant een aantal aanbevelingen. Een van de belangrijkste daarvan: ga eerst het gesprek aan met de klant om erachter te komen wat hij werkelijk wil. Het klinkt heel logisch, maar het is toch nog lang niet altijd de praktijk. Jelle Bartels, die als zakelijke klant het podium betrad, zei dat het hem nog niet is gelukt een adviseur te vinden die werkelijk naar hem luistert. “Ik wilde weten of ik een aansprakelijkheidsverzekering nodig heb. Ik heb drie adviseurs benaderd en allemaal stuurden ze me direct een aanvraagformulier of offerte.”

Het relaas van Bartels leidde tot de aanbeveling: ‘Vergemakkelijk het zoekproces naar een adviseur die past bij de klant’. Zo zouden adviseurs op hun website meteen duidelijk moeten maken wie ze zijn en waar ze voor staan.

 

New Financial Inspirations

De New Financial Inspirations brengt de Ambassadeurs van het New Financial Forum en andere geïnteresseerden bij elkaar om samen vanuit het hart nieuwe ideeën te bedenken voor een betere financiële wereld. Het New Financial Forum is per 1 oktober overgegaan van VVP-uitgever Nijgh Periodieken naar de onafhankelijke Stichting New Financial Forum, met een Raad van Toezicht die het gedachtengoed van het Forum bewaakt. Initiatiefnemer Willem Vreeswijk besteedt voortaan twee dagen per week aan de uitbouw van het Forum. Daarnaast blijft hij drie dagen per week actief als hoofdredacteur van VVP. Vreeswijk: "Missie van het New Financial Forum is een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector die werkt aan het herstel van vertrouwen op basis van de kernwaarden integriteit en duurzaamheid. We zijn hoe dan ook op weg naar een nieuwe financiële wereld. Het is aan ons om hier invulling aan te geven. Dat zullen we vooral samen moeten doen. Samen bouwen aan een financiële wereld waarin onze klanten graag willen leven. Daarom zou ik het bijzonder op prijs stellen als meer mensen zich aanmelden om die nieuwe wereld vorm te geven. Het kan namelijk wel! Doe je ook mee?" Aanmelden kan HIER.

 

New Financial Power

De eerstvolgende activiteit van het New Financial Forum is de New Financial Power Day op dinsdagmiddag 25 november. In Utrecht wordt dan ‘The Power of the Heart’ vertoond. In deze net uitgekomen film komen inspirerende mensen als Paulo Coelho, Eckhart Tolle en Deepak Chopra aan het woord over het hart als bron van liefde en wijsheid. Eén van de hoofdrolspelers van de film is Paul Efmorfides, oprichter van Coco-Mat, het Griekse bedrijf dat volledig is gebouwd op de pijler gastvrijheid en daarmee wereldwijd uiterst succesvol is geworden. Efmorfides is bij deze besloten vertoning voor het New Financial Forum aanwezig en gaat met de aanwezigen in gesprek over de randvoorwaarden voor een succesvolle en gerespecteerde nieuwe financiële wereld. Deelname is gratis, aantal plaatsen is beperkt. Locatie, Autitorium Rudolf Magnus in Utrecht. Aanmeldingen klink HIER.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Geert Sijbring - 21 oktober 2014

Dat hadden we ook oprechte aandacht en inzet en dienstbaar . maar nu moet klanten betalen voor advies. terwijl ze nog niet hebben . bv hypotheek of levensverzekering, of uitvaart verzekering. Dit kreeg ik terug van een klant toen het volgens hem te lang duurde bij de maatschappij Delta Lloyd , ivm met de complexe aan vraag wilde de maatschappij eerst meer gegevens van de klant ( hij werkt bij ministerie van financieren. Die klant is met mijn advies naar de ABN AMRO bank gegaan, en weigert mij nu te betalen. gelijkenis: van klant ontvangen op de NOTA Komt een man bij de kleermaker die een belangrijke afspraak heeft en die wil een pak laten aan meten. . Als het pak klaar is komt de man pas een dag voor de afspraak het pak aanpassen. nu blijkt dat de Mouw iets tekort is . Kleer maken zegt ik pas dit aan, klant boos en loopt weg en koop een convectie pak en weigert de kleer maken te betalen . met als excuus ik betaal toch niet voor een pak waar ik niets aan heb gehad .( belangrijke afspraak) was al geweest. dus dienstbaar zijn is belangrijk. Maar pas op de klant is ook mens en wil voor een dubbeltje op de eerste rang .of zijn net als deze ambtenaar oplichters. Geert Sijbring

Jan Willem van Woudenberg - 15 oktober 2014

Oprechte aandacht, empathie en eerlijkheid.....inderdaad de fundering om mooie relaties mee op te bouwen. Of dit nu zakelijk is of privé. Dienstbaarheid daarentegen..... Synoniemen van dienstbaarheid: juk, slavernij, dwang, knechtschap, ondergeschiktheid, servituut, gedienstigheid, dienstvaardigheid Dienstbaarheid is nu net helemaal niet de wijze waarop ik mijn relaties graag heb.

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

It's the economy stupid...

It's the economy stupid...

"Waar sommigen de schuld geven aan de economie en de macht van het geld, schuilt daarin ook juist de oplossing", zo betoogt Robert van den Broek van Financieel Zeker...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

In deel 2 van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners in transitietijd’ gaan Willem Vreeswijk (stichting New Financial Forum) en...