Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kifid (logo)

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De Commissie "stelt op basis van het klachtdossier vast dat Adviseur Consument niet voorafgaand aan het adviesgesprek heeft geïnformeerd over de mogelijke kosten verbonden aan het gesprek. Dit had zij eenvoudigweg kunnen doen in de brief waarin zij de afspraak met Consument bevestigd heeft. Nog daargelaten de vraag of Adviseur gehouden was een dienstverleningsdocument met de relevante informatie aan Consument te verschaffen, lag het in ieder geval op de weg van de Adviseur Consument te informeren over de kosten van zijn werkzaamheden alvorens deze uit te voeren. De prijsstelling behoort immers tot de essentialia van de overeenkomst tussen partijen." De Commissie komt tot de conclusie dat "Adviseur is tekortgeschoten in haar informatievoorziening aan Consument. Consument klaagt dan ook terecht. De Commissie wijst de vordering van Consument daarom toe".

De consument werd in 2012 door CAS Assurantiën benaderd voor een gesprek. Tussen consument en adviseur bestond voordien geen adviesrelatie. Het gesprek werd ingepland op 28 augustus 2012. In de (ongedateerde) bevestigingsbrief is daarover vermeld: “Het gesprek is bedoeld om u te informeren over uw huidige Polis. Ook zal de adviseur met u bekijken welke mogelijkheden er zijn om dit voor u te verbeteren. Om goed te kunnen beoordelen welke voordelen voor u te behalen zijn, zal de adviseur met u uw huidige financiële situatie doornemen.” Na afloop van het twee uur durende gesprek "moest Consument een formulier ondertekenen en werd verteld dat hij een bedrag van 350 euro moest betalen."

CAS Assurantiën kwam in 2014 in het nieuws toen de AFM het kantoor een boete oplegde van 100.000 euro. De AFM onderzocht vijf klantdossiers waarin CAS in de periode van september tot en met november 2012 adviseerde over en bemiddelde in het oversluiten van beleggingsverzekeringen.

Volgens de AFM bracht CAS in de onderzochte klantdossiers vergoedingen in rekening gebracht die niet in verhouding stonden tot de werkzaamheden zoals die bleken uit de klantdossiers. Naar het oordeel van de AFM had Cas hiermee vergoedingen in rekening gebracht die kennelijk onredelijk waren. Vorig jaar stelde de rechtbank in Rotterdam CAS in beroep echter in het gelijk. Volgens de rechtbank heeft de AFM niet aannemelijk gemaakt dat Cas vergoedingen in rekening heeft gebracht die kennelijk onredelijk zijn. De AFM heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - 3 februari 2016

Aan dit artikel zitten twee kanten, die niets met elkaar van doen hebben. Een klant onaangekondigd een factuur voorleggen, als dat echt zo gegaan is, is natuurlijk not done en dan is een uitspraak van het KiFid als deze wat mij betreft volkomen terecht. Wij zitten niet te wachten op nieuwe cowboypraktijken. In de andere zaak gaat het om een eindoordeel (ik ga er maar even van uit dat het geen Hoge Raad zaak wordt, maar ook dat zou volgens mij nog kunnen) over de vraag wat een "kennelijk onredelijke beloning" is. Ik hoop maar dat in het nog te verschijnen vonnis richtlijnen staan, die meer duidelijkheid brengen in deze open norm. Dan weten we allemaal waar we aan toe zijn en dat is momenteel niet het geval.

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond,...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...