"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

Hotel vier sterren

Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond in een onderzoek voor de Reisgids

 

Consumenten die een lager geprijsde hotelkamer vinden en het hotel vervolgens aanspreken op de laagsteprijsgarantie, moeten geduld hebben en goed de kleine lettertjes lezen. De hotelketens maken het volgens de bond bepaald niet gemakkelijk om hier met succes een beroep op te doen. In de algemene voorwaarden staan veel beperkingen. Zo moet de kamer niet alleen vergelijkbaar zijn, maar volgens sommige hotelketens ook identiek omschreven. Soms moet het aanbod elders in dezelfde valuta zijn en mogen de condities van de goedkopere kamer niet beter zijn. Het kan zo gebeuren dat op een site van een online reisbureau een kamer mèt ontbijt voor dezelfde prijs of goedkoper wordt aangeboden dan de kamer zonder ontbijt bij het hotel. "Echt de omgekeerde wereld", vindt de Consumentenbond.


Grote prijsverschillen

De Consumentenbond testte de prijsgarantie van tien bekende hotelketens en van online reisbureau Travelocity (onderdeel van Expedia). In alle gevallen werden dezelfde kamers elders goedkoper gevonden, met soms opmerkelijke prijsverschillen. Zo stond de goedkoopste kamer in het Sofitel in Brussel voor 135 euro met ontbijt op de site van een online reisbureau, terwijl op de hotelwebsite de goedkoopste kamer 413 euro kost, zònder ontbijt.

 

Geen extra korting

Als consumenten ergens anders een voordeligere aanbieding vinden, moeten zij die binnen enkele uren aan de hotelketen laten zien. Intussen nemen de bedrijven vaak de tijd. IHG (het moederbedrijf van Crowne Plaza, Holiday Inn en Intercontinental) meldt ‘binnen 24 werkdagen’ te reageren. De meeste hotels houden zich uiteindelijk aan hun belofte en passen het tarief aan. Een uitzondering is Choice hotels - dat ineens meldt niet mee te doen met de prijsgarantie - ondanks de Lowest Price Guarantee-logo’s waarmee ze bezoekers van hun website bestoken. Accor past de prijs aan, maar geeft niet de beloofde extra 10 procent korting.


Loze belofte

De beloftes van ‘Beste prijzen’ van Golden Tulip en Fletcher Hotels blijken weinig waard, omdat zij per geval bekijken wat zij kunnen betekenen als er elders een lagere prijs is gevonden. Het onderzoek is te lezen in het artikel uit de Reisgids van juli/augustus 2017.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....