Loket Hersteladvies geeft advies op afstand

Loket Hersteladvies

In haar consumentennieuwsbrief geeft de AFM aan hoe consumenten zich kunnen aanmelden bij het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen. Het loket geeft 'advies op afstand'. Consumenten met een beleggingsverzekering kunnen een afspraak (van 45 minuten) inplannen voor een kosteloos hersteladvies. Vervolgens worden ze gebeld en kunnen ze meekijken via hun tablet, laptop of pc.

Na de afspraakbevestiging ontvangt de consument een link naar het inventarisatieformulier. Ter voorbereiding op het gesprek wordt de consument gevraagd enkele gegevens over de betreffende beleggingsverzekering in te vullen. Het invullen van het inventarisatieformulier kost u ongeveer 20 minuten. Op zijn beurt vraagt het loket de gegevens op bij de aanbieder van de beleggingsverzekering. " Op basis van het ingevulde inventarisatieformulier en de gegevens van de verzekeraar, kan onze adviseur zich goed voorbereiden op het gesprek. Zorg dat u zelf ook helder heeft wat u uit het gesprek wilt halen en welke vragen u voor onze adviseur heeft. Met deze voorbereiding krijgen wij een goed beeld van u en uw wensen."

 

Adviesgesprek

Op het afgesproken tijdstip wordt de consument gebeld door een adviseur van het Loket Hersteladvies. De adviseur geeft uitleg over het gesprek en laat de consument meekijken op zijn scherm. Het adviesgesprek duurt ongeveer 45 minuten. "Samen met u bepaalt onze adviseur of uw huidige beleggingsverzekering nog goed bij u past of dat een wijziging van uw huidige beleggingsverzekering wenselijk of noodzakelijk is. Wij vergelijken alleen met producten van de verzekeraar waar uw huidige verzekering loopt."  Desgewenst kan ook de adviseur van de consument het gesprek voeren en kan de klant op zijn beurt (met behulp van een sessiecode) meekijken met de adviseur.

 

Adviesrapport

Na het gesprek ontvangt de consument binnen twee weken een adviesrapport met een aanbeveling en onderbouwing voor een hersteladvies. "Als u weet wat u met uw beleggingsverzekering wilt doen, helpen wij u daarmee verder. Als het nodig is vragen wij ook voor u offertes op bij uw verzekeraar. Als u akkoord gaat met het voorstel, dan zal het advies doorgestuurd worden naar uw verzekeraar. Daarmee is het traject via het Loket afgerond." Het Loket heeft geen rol bij het beheer van de nieuwe verzekering(en).

 

Gesteund door AFM

Het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen is ingesteld op initiatief van het Verbond van Verzekeraars. Het is bedoeld voor consumenten die nog geen hersteladvies hebben gehad. Zij kunnen terecht bij het loket voor een kosteloos hersteladvies. De AFM steunt het initiatief.
 

Reactie toevoegen

 
Online advies

Online advies

Nu u (tijdelijk) niet bij uw klant op bezoek kunt of klanten op uw kantoor kunt ontvangen, moet u op zoek naar een andere methode om in contact te blijven met...

Katern 'Advies op afstand' in VVP 2

Katern 'Advies op afstand' in VVP 2

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 2-2020: een katern 'Advies op afstand' in samenwerking met RISK en de Nationale Hypotheekbond. En met goede vakverhalen van...

Advies op afstand

Advies op afstand

Adviseren, communiceren en opleiden op afstand is een ontwikkeling die al gaande was als onderdeel van de digitale transformatie van de financiële sector. Door...

Ver weg, toch dichtbij

Ver weg, toch dichtbij

Advies op afstand. Het gebeurde al, maar onder invloed van corona pakt iedereen het nu op. Belangrijk: zorg dat het advies op afstand past bij wie u als kantoor...

RISK biedt de oplossing voor ‘het nieuwe normaal’

RISK biedt de oplossing voor ‘het nieuwe normaal’

(Kennisartikel RISK) Nederland is de afgelopen weken massaal aan het thuiswerken vanwege de corona-maatregelen. Ondertussen is het duidelijk geworden dat thuiswerken...

Communicatie. Juist nu.

Communicatie. Juist nu.

Nee, ik ben niet in een hoogwerker geklommen. Heb de bloemisterij niet leeggekocht (wel een bosje voor mijn collega’s gekocht). We hebben op een manier die...

Webdelen voor adviseurs

Webdelen voor adviseurs

(VVP 02-2020) Overal contact houden met uw klant. Via Webdelen.nl kunt u elkaar persoonlijk spreken, uw scherm delen met uw klant, samen online berekeningen en...

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl biedt voortaan de mogelijkheid om ‘advies op afstand’ zichtbaar te maken op het profiel van de dienstverlener. Het...