Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer
Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). Hij volgt Marieke van Zuien op die eind vorig jaar leiding is gaan geven aan BNP Paribas Leasing, een functie die zich niet laat verenigen met het voorzitterschap van de stichting.
De stichting streeft naar het vergroten van de financiële gezondheid van consumenten door het verhogen van de intensiteit en het niveau van relatieonderhoud door financiële dienstverleners. De stichting voorziet die dienstverleners van informatie, opleidingen en praktische handvatten.
De Stichting Actief Klantbeheer (AKB) werd vorig jaar opgericht, in vervolg op een in 2021 gestart branche-initiatief rond actief klantbeheer. De nieuwe voorzitter is in het dagelijks leven commercieel directeur bij NNEK Vermogensopbouw. "Al jaren span ik me in om de financiële rust van consumenten te vergroten. Dit is namelijk een van de pijlers van emotionele rust. Het is dan eervol om een bijdrage te mogen leveren aan dit belangrijke initiatief, waarbij de nadruk ligt op het ondersteunen van financiële dienstverleners die hun klanten nog beter willen helpen. Door adviseurs te stimuleren zich te blijven ontwikkelen van een transactie-gedreven bedrijfsmodel
naar doorlopende begeleiding is de consument beter af. Een bijkomend voordeel is dat de financieel
dienstverlener een sterker bedrijf opbouwt.”
Het bestuur van de Stichting AKB bestaat naast voorzitter Michiel van Vugt uit secretaris Igor Driessen (manager sales en intermediaire zaken Obvion), penningmeester Dylan Dresens (directielid HypotheekVisie), Dennes Roes (partner Dutch Media Lab, Nationale Hypotheekbond) en Dirk van Haarlem (Helder Beheerd).
De stichting is opgedeeld in vier zogeheten ‘kamers’. Deze werkgroepen richten zich op de thema’s faciliteren, opleiding, onderzoek en communicatie. De kamer ‘Faciliteren’ voorziet zowel advieskantoren als aanbieders van tips, handvatten, best practices en branchebreed beleid om actief klantbeheer te stimuleren. De kamer ‘Opleiden’ werkt aan nieuwe opleidingen en het laten opnemen van actief klantbeheer in bestaande opleidingen.
Onderzoek naar actief klantbeheer
De Stichting AKB doet momenteel onderzoek naar de toepassing van actief klantbeheer in de
adviespraktijk. Het onderzoek is een vervolg op een eerdere nulmeting begin 2022. In april verschijnt
hierover een onderzoeksrapport, voorzien van conclusies en aanbevelingen. Aan het onderzoek, dat
wordt uitgevoerd door Blauw Research, kunnen adviseurs nog tot 1 maart deelnemen. Klik HIER om deel te nemen.
Reactie toevoegen
Reacties
Laurens Straathof - Straathof Assurantien 4 maart 2023
De opzet van deze Stichting Actief Klantbeheer (AKB) spreekt ons aan, zoals de tips & handvatten om tot meer klantcontact te komen.
Ulrike Geerlings - Appels Financieel Advies 24 februari 2023
Gefeliciteerd en succes, Michiel!
Meer over
Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies
In de complexe wereld van financiën en vermogensopbouw is het niet langer voldoende voor financieel adviseurs om slechts passieve dienstverlening te bieden....
Tijd om de mouwen op te stropen
(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...
Serie Actief Klantbeheer (intro): financiële rust voor consumenten
In een wereld die constant in beweging is, kunnen financiële zorgen een grote bron van stress zijn voor veel mensen. Of het nu gaat om het beheren van verzekeringen,...
Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
Triple i partner Stichting Actief Klantbeheer
Triple i, de uitgever van InFinance, is partner geworden van de Stichting Actief Klantbeheer. Michiel van Vugt, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer; “Het...
Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer
Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....
Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer
Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...
Praktijktips Actief Klantbeheer
(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...
Actief klantbeheer collectief stimuleren
(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...
Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau
Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....