Nazorg beter vormgeven

Document gesprek kantoor via Pixabay

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening mee te houden bij het vormgeven van de nazorg. "Als de gewenste nazorg in samenwerking tussen wetgever (minister van Financiën, Autoriteit Persoonsgegevens), aanbieders en intermediair wordt ingericht - met een advieszorgplicht voor het intermediair en een bemiddelings-/beheerzorgplicht plus informatieverplichting richting het intermediair voor de aanbieder - is de nakoming gewaarborgd en zijn de verantwoordelijkheden over en weer helder."

De Hypotheekshop schrijft in haar wekelijkse nieuws: "Het intermediair heeft volgens de toezichthouders een verantwoordelijkheid bij de nazorg, vanwege haar dominante positie op de hypotheekmarkt. Des te opmerkelijker dat het intermediair op dit ogenblik niet direct wordt betrokken bij het organiseren van dat onderhoud in het kader van ‘aflossingsblij’. Een belangrijke reden voor de toezichthouders lijkt de geringe bereidheid bij consumenten te zijn om te betalen voor advies, waardoor die de neiging hebben advies te mijden. De toezichthouders hebben er daarom voor gekozen om de aanbieders verantwoordelijk te maken voor het onderhoud van door hen geleverde producten. Bovendien valt het kosteloze (sturende) contact dat deze hebben met de consument niet onder ‘advies’ maar onder ‘informeren’ en het geven van handelingsperspectief. 

"Omdat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de praktijk flinterdun is, lijkt de vraag gerechtigd wie de zorgplicht van het intermediair overneemt als die buiten het beheer wordt gehouden. Verschil in interpretatie van de privacywetgeving door juristen van aanbieders lijkt bovendien het delen van de benodigde gegevens (leningdata, correspondentie, situatie van de klant) met het intermediair in de weg te staan. Dit belet het intermediair in het uitvoeren van nazorg. Tot slot blijkt er geen sprake van een level playing field als het intermediair op grond van de Wft voor mutaties een (verkort) adviestraject moet volgen, waarvoor zij uiteraard kosten in rekening brengt. Deze verplichting geldt evenwel niet voor aanbieders. Consumenten worden hierdoor als het ware gestimuleerd om af te zien van advies. 

"Het is een goede ontwikkeling dat er is begonnen met het inbedden van de uitvoering van de nazorg. Consumenten zijn gebaat bij goede nazorg: denk aan maatschappelijke ontwikkelingen en issues als aflossingsvrij, verduurzaming en vergrijzing. Zolang de onduidelijkheid op een aantal vlakken echter blijft bestaan, is een succesvolle implementatie niet mogelijk. Daarnaast dient het begrip ‘nazorg’ inhoudelijk nog nader te worden gedefinieerd. Als de gewenste nazorg daarentegen in samenwerking tussen wetgever (minister van Financiën, Autoriteit Persoonsgegevens), aanbieders en intermediair wordt ingericht - met een advieszorgplicht voor het intermediair en een bemiddelings-/beheerzorgplicht plus informatieverplichting richting het intermediair voor de aanbieder - is de nakoming gewaarborgd en zijn de verantwoordelijkheden over en weer helder. Het gevolg zal verder zijn dat consumenten niet meer worden teleurgesteld in hun verwachtingen over de te ontvangen nazorg, waardoor het aantal geschillen afneemt. En dat zullen ook de consumentenprogramma’s een goede ontwikkeling vinden."

Reactie toevoegen

 
De Hypotheekshop verwacht lichte stijging hypotheekrente

De Hypotheekshop verwacht lichte stijging hypotheekrente

"Al met al lijkt een lichte stijging van de hypotheekrente in 2022 ons het meest waarschijnlijke scenario, hoewel het nieuwe jaar wel met een daling van start zou...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente zet niet door

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente zet niet door

De stijging van de hypotheekrente die begin oktober begon, lijkt niet door te zetten, aldus de Hypotheekshop. De laatste drie weken neemt het aantal renteverlagingen...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Renteverhogingen leiden tot aanvraagpiek hypotheken

Renteverhogingen leiden tot aanvraagpiek hypotheken

De aangekondigde verhogingen van de hypotheekrente hebben volgens De Hypotheekshop de laatste twee weken gezorgd voor een heuse hausse in hypotheekaanvragen. "Sterker...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Hypotheekshop zet franchisenemer van het jaar in het zonnetje

Hypotheekshop zet franchisenemer van het jaar in het zonnetje

De Hypotheekshop heeft Fleur Kroonbergs en Mike Eijmaal van filiaal Den Haag Bomenbuurt uitgeroepen tot Franchisenemers van het Jaar. "Zij onderscheiden zich door...

Hypotheekshop: doelgroepsegmentatie steeds populairder bij geldverstrekkers

Hypotheekshop: doelgroepsegmentatie steeds populairder bij geldverstrekkers

In het derde kwartaal van 2021 zijn consumptief bijlenen en de toetsing op werkelijke lasten steeds bepalender geworden, aldus De Hypotheekshop, die verder constateert...

Verband tussen marktaandeel geldverstrekkers en tevredenheid adviseurs neemt toe

Verband tussen marktaandeel geldverstrekkers en tevredenheid adviseurs neemt toe

Een opvallende ontwikkeling, aldus De Hypotheekshop, is het sterker geworden verband tussen het marktaandeel van een geldverstrekker en de tevredenheid van adviseurs...