Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen. Ook was de kredietverstrekker niet verplicht in te grijpen en fouten van de adviseur te herstellen. De vordering wordt afgewezen.

De consument heeft een hypothecaire geldlening afgesloten bij de kredietverstrekker met een variabele rente. Op enig moment wil de consument de rente omzetten naar een vaste rente. Zij schakelt hiervoor een adviseur in en stuurt de benodigde documenten naar de adviseur. De kredietverstrekker ontvangt echter niet tijdig alle stukken van de adviseur, waardoor de rente niet is omgezet. De consument stelt dat een overeenkomst tot stand is gekomen door ondertekening van het renteaanbod. Daarnaast stelt zij dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen door zelf contact met haar op te nemen over het compleet maken van de stukken. De Geschillencommissie volgt deze stellingen niet.

Niet voldoende

De commissie: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Daarvoor is wel vereist dat de verklaring waarmee het aanbod wordt aanvaard de partij die het aanbod heeft gedaan ook daadwerkelijk heeft bereikt. Dat de consument de verklaring houdende de aanvaarding op 1 februari 2022 – tijdig – aan de adviseur heeft gestuurd is daarvoor niet voldoende. De adviseur was ingeschakeld door de consument en trad niet op als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. Vast staat dat de kredietverstrekker de aanvaarding pas op 11 augustus 2022 heeft ontvangen, ruim nadat de geldigheid van het aanbod was verstreken. Tussen de consument en de kredietverstrekker is daarom geen overeenkomst tot stand gekomen voor een rente van 1,59 procent met een rentevaste periode van vijftien jaar. 

"In de tweede plaats heeft de consument gesteld dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen op het moment dat duidelijk was dat de consument de rente wilde vastzetten en de adviseur niet van zich liet horen. Ook deze stelling wordt door de commissie niet gevolgd. Zoals hiervoor overwogen trad de adviseur op als tussenpersoon voor de consument en niet ook als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. De kredietverstrekker was niet verplicht om buiten die verhoudingen om contact op te nemen met de consument. Het is niet aan de kredietverstrekker om fouten begaan door de adviseur te herstellen."

Reactie toevoegen

 
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...