Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen. Ook was de kredietverstrekker niet verplicht in te grijpen en fouten van de adviseur te herstellen. De vordering wordt afgewezen.

De consument heeft een hypothecaire geldlening afgesloten bij de kredietverstrekker met een variabele rente. Op enig moment wil de consument de rente omzetten naar een vaste rente. Zij schakelt hiervoor een adviseur in en stuurt de benodigde documenten naar de adviseur. De kredietverstrekker ontvangt echter niet tijdig alle stukken van de adviseur, waardoor de rente niet is omgezet. De consument stelt dat een overeenkomst tot stand is gekomen door ondertekening van het renteaanbod. Daarnaast stelt zij dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen door zelf contact met haar op te nemen over het compleet maken van de stukken. De Geschillencommissie volgt deze stellingen niet.

Niet voldoende

De commissie: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Daarvoor is wel vereist dat de verklaring waarmee het aanbod wordt aanvaard de partij die het aanbod heeft gedaan ook daadwerkelijk heeft bereikt. Dat de consument de verklaring houdende de aanvaarding op 1 februari 2022 – tijdig – aan de adviseur heeft gestuurd is daarvoor niet voldoende. De adviseur was ingeschakeld door de consument en trad niet op als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. Vast staat dat de kredietverstrekker de aanvaarding pas op 11 augustus 2022 heeft ontvangen, ruim nadat de geldigheid van het aanbod was verstreken. Tussen de consument en de kredietverstrekker is daarom geen overeenkomst tot stand gekomen voor een rente van 1,59 procent met een rentevaste periode van vijftien jaar. 

"In de tweede plaats heeft de consument gesteld dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen op het moment dat duidelijk was dat de consument de rente wilde vastzetten en de adviseur niet van zich liet horen. Ook deze stelling wordt door de commissie niet gevolgd. Zoals hiervoor overwogen trad de adviseur op als tussenpersoon voor de consument en niet ook als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. De kredietverstrekker was niet verplicht om buiten die verhoudingen om contact op te nemen met de consument. Het is niet aan de kredietverstrekker om fouten begaan door de adviseur te herstellen."

Reactie toevoegen

 
Premiestijging van negentien procent geoorloofd

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing

(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid

Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...