Onjuiste beslissing niet hetzelfde als onvoldoende zorg

Sluis via Pixabay

Dat achteraf misschien sprake was van een onjuiste beslissing, is niet per se hetzelfde als dat de verzekerde onvoldoende zorg in acht heeft genomen. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-287.

De Commissie is van oordeel dat “met de beslissing van Consument om zich uit de sluis te laten slepennaar de dichtstbijzijnde haven – ook al was dit achteraf wellicht niet de juiste beslissing – niet meebrengt dat hij onvoldoende zorg in acht heeft genomen en het recht op uitkering daarom is vervallen. Consument meende er goed aan te doen zich uit de sluis te laten slepen naar de dichtstbijzijnde haven. De Commissie laat daarbij meewegen dat in artikel 26 sub p van de Voorwaarden (van Yachtrisk, red.) is bepaald dat het slepen van andere vaartuigen in nood expliciet wordt uitgezonderd van handelen in strijd met de normale voorzichtigheid. Naar het oordeel van de Commissie is in dit licht verdedigbaar dat deze uitzondering ook een rol speelt bij de beantwoording van de vraag of het laten slepen van een verzekerd vaartuig als in strijd met de normale voorzichtigheid kan worden aangemerkt”.

Op 23 juni 2017 is de consument met zijn boot uit de haven gevaren. Voor het sluizencomplex bij bleek dat de impeller van de boot kapot was. Consument heeft deze vervangen door een nieuwe impeller en is de sluis ingevaren. Tijdens het schutten in de sluis is de motor van de boot afgeslagen. Een medewatersporter heeft de boot van uit de sluis gesleept met de bedoeling deze naar een andere plaats te brengen. Op het meer bleek dat de sleepboot de sleep niet aankon. Consument heeft toen de sleep overgedragen aan een professionele sleepdienst. Consument heeft de sleepkosten op de verzekering geclaimd (ruim 2.000 euro).

 

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...