Onjuiste beslissing niet hetzelfde als onvoldoende zorg

Sluis via Pixabay

Dat achteraf misschien sprake was van een onjuiste beslissing, is niet per se hetzelfde als dat de verzekerde onvoldoende zorg in acht heeft genomen. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-287.

De Commissie is van oordeel dat “met de beslissing van Consument om zich uit de sluis te laten slepennaar de dichtstbijzijnde haven – ook al was dit achteraf wellicht niet de juiste beslissing – niet meebrengt dat hij onvoldoende zorg in acht heeft genomen en het recht op uitkering daarom is vervallen. Consument meende er goed aan te doen zich uit de sluis te laten slepen naar de dichtstbijzijnde haven. De Commissie laat daarbij meewegen dat in artikel 26 sub p van de Voorwaarden (van Yachtrisk, red.) is bepaald dat het slepen van andere vaartuigen in nood expliciet wordt uitgezonderd van handelen in strijd met de normale voorzichtigheid. Naar het oordeel van de Commissie is in dit licht verdedigbaar dat deze uitzondering ook een rol speelt bij de beantwoording van de vraag of het laten slepen van een verzekerd vaartuig als in strijd met de normale voorzichtigheid kan worden aangemerkt”.

Op 23 juni 2017 is de consument met zijn boot uit de haven gevaren. Voor het sluizencomplex bij bleek dat de impeller van de boot kapot was. Consument heeft deze vervangen door een nieuwe impeller en is de sluis ingevaren. Tijdens het schutten in de sluis is de motor van de boot afgeslagen. Een medewatersporter heeft de boot van uit de sluis gesleept met de bedoeling deze naar een andere plaats te brengen. Op het meer bleek dat de sleepboot de sleep niet aankon. Consument heeft toen de sleep overgedragen aan een professionele sleepdienst. Consument heeft de sleepkosten op de verzekering geclaimd (ruim 2.000 euro).

 

 

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...