Ook compact advies is advies

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0607) De consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank. Voor een verbouwing wilde hij deze aanvullen met een hypothecaire geldlening ter hoogte van 40.000 euro, binnen de ruimte van de bestaande hypothecaire inschrijving. De consument heeft er bezwaar tegen gemaakt dat de bank hem hiervoor advies- en afhandelingskosten in rekening heeft gebracht. De Geschillencommissie oordeelt dat de bank advies verplicht mag stellen, dat de bank de consument ook heeft geadviseerd en dat de bank afhandelingskosten in rekening heeft mogen brengen.

De commissie: “In deze zaak is naar het oordeel van de commissie sprake van een substantiële wijziging van de geldlening. De bestaande geldlening van 150.000 euro wordt immers verhoogd met een bedrag van 40.000 euro, waarbij een nieuwe leenvorm - een lineaire lening – wordt toegevoegd aan de bestaande leningdelen. De bank mag advies dan ook verplicht stellen. Het is daarbij – in tegenstelling tot wat de consument betoogt – niet relevant of er sprake is van een nieuwe geldlening, of een aanpassing van een bestaand leningdeel.”

Compact advies

De consument is met de bank een compact advies overeengekomen, dat 500 euro kost. Het compact advies houdt meer in dan alleen de toets of de consument de geldlening kan aangaan.

De commissie: “Dat de consument geen behoefte had aan een advies en zelf de gekozen hypotheekconstructie heeft voorgesteld, houdt niet in dat geen sprake is geweest van advisering door de bank. Het gaat er om dat de af te sluiten hypotheek met de bank besproken is en dat de bank heeft getoetst of deze passend is. Verder blijkt uit de e mails van 19 en 23 juli 2021 dat de bank de consument heeft geadviseerd over het al dan niet aflossen van een consumptief krediet zodat hij de hypothecaire geldlening aan zou kunnen gaan.

“De consument heeft ten slotte een beroep gedaan op een uitspraak van de Geschillencommissie met nummer 2022-0146. In deze zaak moest een consument advieskosten betalen in verband met een aflossing op een spaarhypotheek. Een beroep op deze kwestie kan de consument niet baten, omdat de bank in die kwestie onvoldoende kon onderbouwen waarom zij ook een inkomenstoets wilde verrichten, mede nu het om een aflossing ging en de consument al 25 jaar lang de maandtermijnen zonder problemen had voldaan. In de onderhavige zaak gaat het echter om een verhoging van een hypotheek.”

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...