Refertemodel swo: akkoord met losse eindjes

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

Adfiz, OvFD en het Verbond van Verzekeraars hebben een akkoord bereikt over het Refertemodel samenwerkingsovereenkomst. Over een aantal brisante thema's zijn de branchepartijen het nog niet eens. Begin 2016 volgen nieuwe onderhandelingen over het thema 'commercieel gebruik van klantgegevens'. Daarnaast gaan Adfiz, OvFD en Verbond overleggen over oplossingen voor het thema 'toegang tot aanbieders'.

Centraal bij het moderniseren van de samenwerkingsafspraken staat de vraag hoe aanbieders en adviseurs/bemiddelaars zo kunnen samenwerken dat de dienstverlening aan de klant voldoet aan zijn wensen. Veranderend klantgedrag en nieuwe vormen van bediening maakten de herijking van de afspraken noodzakelijk. Vorig jaar november publiceerden de brancheorganisaties een Memorandum of Understanding voor het Refertemodel SWO. Na een uitgebreide consultatieronde is het model nu verder uitgewerkt.

 

28 thema's

In het refertemodel zijn in totaal 28 thema’s opgenomen die ingaan op non-concurrentiële aspecten in de samenwerking. De thema’s volgen het klanttraject van advisering, bemiddeling tot onderhoud met als startpunt de wensen van de klant. De thema’s zijn uitgewerkt vanuit het kader van de Wft en andere wet- en regelgeving.

Voorbeelden uit het Refertemodel SWO zijn:
• beschikbaar stellen van productinformatie in de fase van advisering;
• transparantie van het aanvraagproces bij de bemiddeling;
• premie-incasso gedurende de looptijd van het product;
• schaderegeling en -uitkering;

• pandrecht.

 

Het refertemodel is flexibel en niet-bindend, maar het kan volgens Adfiz, OvFD en Verbond "eenduidig richting geven aan de samenwerking". Met het oog op de mededingingswetgeving kunnen partijen kiezen welke ‘bouwstenen’ ze opnemen in een eigen SWO.

 

Nieuwe onderhandelingen

Begin 2016 starten de brancheorganisaties nieuwe onderhandelingen over een aantal thema’s die in de markt spelen (en die uit de consultatie naar voren kwamen). Zo is er ondanks eerdere gesprekken nog geen overeenstemming over het commercieel gebruik van klantgegevens. Als er een akkoord is bereikt over deze thema’s, dan krijgt dit de vorm van een addendum bij het refertemodel. Verder gaan de branchepartijen overleggen over oplossingen voor het thema toegang tot aanbieders, hoewel dit thema los staat van het refertemodel.

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...