Schade door in panieksituatie kraan niet dicht te draaien onvoorzien

Wasbak via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-1016) De verzekeraar weigert de waterschade aan de inboedel uit te keren, omdat er geen sprake is van een andere van buiten komende schadeoorzaak, waaronder in de voorwaarden wordt verstaan een onvoorziene, plotselinge en onverwachte schade-gebeurtenis, waarvan de oorzaak buiten de inboedel ligt. De Geschillencommissie oordeelt dat de begrippen ‘onvoorzien’ en ‘onverwacht’ subjectief moeten worden uitgelegd en ook dezelfde betekenis hebben. Consument II hoefde de waterschade niet te verwachten/te voorzien op het moment dat hij bij het innemen van zijn hartmedicatie zag dat er geen water uit de kraan kwam, hij in paniek raakte en vergat de kraan dicht te draaien, terwijl de consumenten uit gewoonte de afvoerstop in de gootsteen lieten om te voorkomen dat stank uit het riool kwam. De term ‘plotseling’ moet wel objectief worden uitgelegd. De schadegebeurtenis, het overstromen van de gootsteen waardoor water op de inboedel terecht is gekomen, heeft in een zo kort tijdsbestek plaatsgevonden, dat daarmee gesproken kan worden van een plotseling voorval. De schade is gedekt en de consumenten hebben recht op uitkering van 9.537,86 euro.

De commissie: “Consument II is onmiddellijk op zoek naar water gegaan om zijn medicijnen in te nemen en hij heeft in die geestestoestand er niet meer aan gedacht om de waterkraan dicht te draaien. Daarom was de schadegebeurtenis voor hem onvoorzien/onverwacht. Voor deze beoordeling is niet van belang of consument II de schadegebeurtenis in deze situatie behoorde te voorzien/verwachten noch of hem het verwijt treft dat hij voldoende zorgvuldig is geweest.

“Het begrip “plotseling” ziet op de tijd waarin de schadegebeurtenis heeft plaatsgevonden. Daarom heeft dit begrip plotseling een objectieve betekenis. In dit geval is de waterschade aan de inboedel ontstaan door het vollopen en overstromen van de gootsteen. Dit is gebeurd in een kort tijdsbestek. Naar het oordeel van de commissie kwalificeert deze schadegebeurtenis als plotseling.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...