Schending zorgplicht in voordeel klant

euro's 6 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0231) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument meer voordeel dan nadeel aan de tekortkoming van de adviseur heeft overgehouden en wijst zijn vordering af.

De consument heeft zich tot Advitas gewend in verband met een stakingswinst die zou ontstaan door de beëindiging van zijn onderneming in combinatie met de aanstaande verkoop van zijn kantoorpand.

De consument gaf de adviseur een concrete opdracht tot het afsluiten van een lijfrente bij Aegon en het verhogen van zijn hypotheek. Volgens de klant verzuimde Advitas een aanvraag in te dienen bij Aegon.

De commissie is met Advitas van oordeel dat op het geclaimde schadebedrag in mindering moeten worden gebracht de voordelen die de consument heeft vanwege de tekortkoming van Advitas. Deze voordelen zijn: minder verschuldigde inkomstenbelasting over de uitgekeerde lijfrente, een lager bedrag aan jaarlijkse bijdrage voor de zorgverzekeringswet; geen rentelasten in verband met de aanvullende hypotheek en geen afsluitkosten voor de hypotheek. De voordelen zijn groter dan de nadelen.

Fiscale merites

De commissie verder: “De stelling van de consument dat Advitas de fiscaal meest aantrekkelijke constructie had moeten adviseren, leidt voor het berekenen van de schade niet tot een ander oordeel. De consument heeft Advitas immers een concrete opdracht gegeven tot het verhogen van zijn hypotheek en het afsluiten van een lijfrente bij Aegon, mede op basis van advies van zijn belastingadviseur. Onder die omstandigheden was de zorgplicht van Advitas beperkt tot het onderzoeken of de door de consument gekozen constructie voor hem passend was. De zorgplicht van Advitas gaat niet zover dat zij de fiscale merites van de door de consument gevraagde constructie had moeten beoordelen. Dit is slechts anders als de consument dit uitdrukkelijk aan Advitas had gevraagd, maar dit blijkt niet uit de stukken.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Enzo van der Velde - Van der Velde & Planners van Waarde 30 maart 2023

Is hier ook onderzocht of de belastingadviseur zijn wft papieren heeft ivm advies over een specifiek product van een specifieke maatschappij (Aegon). Zou een gemiste kans zijn als deze papieren er niet zijn.

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...