"Spreek elkaar aan op onbeschoft gedrag"

Respect

 Consultant Fred de Jong roept financieel adviseurs elkaar aan te spreken op onbeschoft gedrag.

In een blog op www.newfinancialforum.nl schrijft De Jong: "Regelmatig spreek ik financieel adviseurs die zich ergeren aan de manier waarop over hun vak wordt gesproken. Het beeld van zakkenvullers, louche tweedehands autoverkopers of onbetrouwbare polisverkopers. Deze beeldvorming komt deels door de manier waarop de branche communiceert op de verschillende internetfora. Sommigen doen dat zelfs anoniem, wat het blijkbaar nog makkelijker maakt om maar ongegeneerd hun gal te kunnen spuwen. Die beeldvorming is zeker niet representatief voor de beroepsgroep.
"Aan alle reaguurders (iemand die online, vooral op weblogs, uiting geeft aan zijn vaak ongenuanceerde mening – Algemeen Nederlands Woordenboek) wil ik graag het volgende kwijt. Tel eerst tot tien voordat je een reactie plaatst, laat een ander je reactie eerst lezen voordat je het online zet en bedenk voor jezelf hoe jouw boodschap zal overkomen bij de neutrale lezer. Dat is niet alleen fatsoenlijk, maar is vooral in het belang van de reaguurders zelf.

"De komende tijd is bepalend voor de toekomst van de financieel adviesmarkt. Er ligt een belangrijke vraag voor: in wat voor branche wilt u werken? Wat is uw beroepseer? Is dat een branche die serieus wordt genomen en die klasse uitstraalt of is dat een branche waarin adviseurs op een onbeschofte manier reageren? Binnen de financieel adviesmarkt zou het normaal moeten zijn dat je elkaar respecteert. Dat je fatsoenlijk naar elkaar luistert, in plaats van elkaar te overschreeuwen als je het ergens niet mee eens bent.
"Laten we ervoor strijden dat iedereen zich thuis voelt in de financieel adviesmarkt. Laten we duidelijk maken wat we wel en niet normaal vinden. Ik weet zeker dat dit mogelijk is. Door samen te werken om de adviesmarkt nog beter te maken, maar ook door collega’s aan te spreken op foutief en/of onbeschoft gedrag. Want echt, u heeft een gaaf beroep. U zou toch nergens anders willen werken?"

De hele blog staat ook op de site van VVP Online.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roelof Radstaake - 21 februari 2017

Jeffrey, je raakt daar een goed punt. Nu hebben alle verzekeraars zich verenigd in een lobby die het Verbond van Verzekeraars heet. Helaas hebben de adviseurs niet zoiets waardoor ze een mak en verlamd schaap zijn die naar willekeur wordt behandeld. Verzekeraars hebben bovendien helemaal niets te maken met empathie en emotie, iets waar adviseurs een veel grotere hoeveelheid van hebben. Verzekeraars dekken alleen maar zichzelf in tegen wat voor aansprakelijkheid dan ook en hebben een bataljon aan juristen die hier dagelijks mee bezig zijn. Met menselijkheid, empathie en normaal gevoel hebben ze niets te maken. Wat dat betreft zijn het robotten. En die zijn goed in acties zoals jij die omschrijft. Oftewel; welkom in de realiteit. Zo gaat het nu eenmaal in de moderne wereld.

Martin Koot - 21 februari 2017

@Jeffrey en @Roelof: geen misverstand hoor, ik kan mij de frustratie, ergernis, boosheid en wat al niet meer heel goed voorstellen. Dan is het doeltreffender zoals jij het nu opschrijft, dan al dat anonieme gedoe. Daardoor raken de soms best terechte punten ondergesneeuwd. En dat is jammer.

Martin Koot - 20 februari 2017

Je schetst het dilemma goed, Nico. Een discussie mag van mij ook zeker stevig zijn. Maar het domme gezwam, verdachtmaken, vuilspuien over personen en dat alles lekker veilig anoniem - dat hoort echt niet thuis in de financiële branche. Het vertrouwen dat consumenten hebben in de beroepsgroep van financieel adviseurs ligt volgens cijfers van het CVS rond een zesje. Bij beleidsmakers is het beeld niet veel positiever. Als het dan vooral de anonieme blaat-apen zijn die reageren en bovendien de nuchter denkende adviseurs (imho de meerderheid) stil blijven, dan helpt dat nul komma niks. Integendeel. De reaguurders zijn blijkbaar blij hun hart zo te kunnen luchten, maar ze maken het alleen maar erger. Voor zichzelf en voor hun zwijgende collega's.

Nico van Koesveld - 19 februari 2017

Ik zit wat in tweestrijd met het artikel van Fred. Het voelt bij mij stigmatiserend alsof de hele branche zo in elkaar zit. Het aantal anonieme zeurkousen kun je op een paar handen tellen en dat op tienduizenden die in de branche werken. Het is in bijna elk medium normaal aan het worden dat er onredelijke en totaal zinloze reacties verschijnen, uiteraard altijd anoniem. Het is dus aan de redactie van een uitgever om dit bij te sturen. Echter te strak ingesteld, komen er minder reacties met naam en is de sjeu er een beetje uit want blijkbaar trekt het wel lezers. Met als gevolg steeds minder bezoekers en dat is weer slecht voor de adverteerders. Helaas zijn er maar weinigen die met de echte naam reageren. Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat ik vaak aangevallen wordt, anonieme huilebalken raken mij niet. Als de sites een keer gehackt worden, liggen de namen toch wel op straat. zou een kleurrijk geheel worden. Misschien kunnen we de sites voordragen bij een hackersfestival. Zou wel humor zijn. Je kunt er overschrijven dat het anders moet, maar de hele tendens is toch wat aan het veranderen, kijk naar de Engelse politici. Die rollen over elkaar heen. Andere kant, heel beleeft blijven met alles wat er gebeurt in de financiële branche heeft niet zoveel zin, want er verandert dan weinig tot niets. Als voorbeeld de vorige landverkiezingen. Politici leken uiterst beleefd, maar we hebben er een gevoel overgehouden dat we belazerd zijn. Want we weten inmiddels al dat grote partijen enkel maar reageren als je ze in de portemonnee raakt. Dus rauwer erin. En of dat nu hard is? We kunnen aardig aan de telefoon blijven, lief op mail, maar als je dan nog met een kluitje in het riet wordt gestuurd door een niet bekwame medewerker, dan mag en kan het zeker feitelijk wat harder op sociale media verschijnen. En als dat wat directer gepresenteerd wordt, reageert de grote partij vaak wat klantgerichter. En laten we eerlijk zijn, er gaat nogal wat mis in de branche. Dus een beetje rauw erin kan voor mij geen kwaad. Nooit anoniem uiteraard. Dan heb je de mogelijkheid elkaar aan te spreken, behoudt de mogelijkheid tot de dialoog. Het is aan de uitgevers om hierop te sturen. Maar te weinig reacties haalt de levendigheid weer uit de site. Te weinig lezers dan en wordt het abonnement weer onbetaalbaar. Tja, valt niet mee beleefd betaalbaar te blijven.

Martin Koot - 17 februari 2017

Fred zegt ware woorden. Natuurlijk is het zo dat het er maar een paar zijn (10? 15?) die regelmatig onzin spuwen. Maar het beïnvloedt inderdaad het beeld dat beleidsmakers hebben van de branche. En niet ten positieve. Een weerwoord geven - dat gebeurt dus nauwelijks. Ik snap dat wel. Ook Fred zelf mengt zich niet in de regelmatig ranzige reacties op stukjes die over hem gaan. Zo af en toe doe ik dat wel, om kort daarna te denken 'waarom doe ik dit'. Er valt niet tegenop te discussiëren. Het gaat hen niet om facts&figures, maar om lucht te geven aan frustraties en zorgen. En een beetje te rellen. Het jammere is dat daar waar er soms best iets zinnigs in een reactie zit, dat daardoor ondergesneeuwd raakt. Je zou hopen dat de stille meerderheid zich wel zou gaan roeren en de droeftoeters toont als de minderheid, die ze volgens mij zijn.

Willem van Spronsen - 15 februari 2017

Fred roert zaken aan die iedereen die de open fora bezoekt al tijden signaleert. Op VVP ben je niet anoniem en heb je niet die (wan)toestanden die Fred benoemt. De titel dat we elkaar moeten aanspreken op onbeschoft gedrag is een onjuiste stelling, immers dan suggereer je daarmee dat onze beroepsgroep zich daar collectief schuldig aan zou maken. Daarmee doe je aan onjuiste beeldvorming. Het probleem op andere fora zoals aangegeven is eenvoudig op te lossen, men moet gewoon de door henzelf aangegeven gedragsregels consequent toepassen. Op preventieve wijze zorg je er dan voor dat bepaalde personen, waar ze ook vandaan komen, niet te ver gaan. Vrijheid is het erkennen van grenzen.

Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans

Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans

Formule 1-fans rijden zelfverzekerder, avontuurlijker dan niet-fans en laten zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

Nieuw economisch denken voor de financieel professional, is het thema van het HAN-symposium ‘Als alleen geld niet meer leidend is’ dinsdagmiddag 20 juni....

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

(Fred de Jong in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Binnen de financiële sector worden verschillende begrippen gebruikt die allemaal te maken hebben met...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...