Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Rob Goedhart twitter

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin deze zegt dat - als een bank teveel betaalde rente op een doorlopend krediet moet compenseren – daarover ook de rente-op-rente moet worden vergoed.

“Het was echt belachelijk dat banken als ABN Amro en ING, daarbij gesteund door de Consumentenbond, het heel normaal vonden dat als een klant in maart 2009 20 euro teveel betaald had hij nu alleen die 20 euro terug zou krijgen. Zelfs een nitwit snapt dat dat méér moet zijn. En het was ook belachelijk dat de Geschillencommissie daarin mee ging", stelt Goedhart, die zegt dat de uitspraak ook gevolgen heeft voor alle andere kredietbanken. Alleen Rabobank kondigde een compensatieregeling aan met rente-op-rente vergoeding.

Volgens berekeningen die Geldbelangen levert de uitspraak voor de klant van ABN Amro gemiddeld 50 procent meer compensatie op. ABN Amro heeft tot nu toe 340 miljoen euro opzij gezet. Daar zou dan dus nog eens 170 miljoen euro bij moeten komen, zegt Goedhart.

Goedhart zegt ook dat de Consumentenbond door deze uitspraak een behoorlijke tik op de vingers krijgt. "Geldbelangen had begin 2021 aan Consumentenbond Claimservice gevraagd de belangenbehartiging van Geldbelangen over te nemen. Maar in september 2021 constateerde Geldbelangen onthutst dat de Consumentenbond zowel bij ABN Amro als bij ING akkoord was gegaan met een compensatie zonder rente-over-de-teveel-betaalde-rente. Volgens de Consumentenbond zou de consument vele jaren door moeten procederen om een betere regeling te krijgen. Naar nu blijkt is dat door Geldbelangen binnen een jaar geregeld."

Geldbelangen claimt nu 4,5 ton aan belangenbehartigingsbonus bij ABN en de Consumentenbond. “De berekening is heel eenvoudig” legt Rob Goedhart uit. “De bond krijgt een percentage van de compensatie dat – naar eigen zeggen – zo’n 900.000 euro is voor de regeling zoals die vorig jaar is afgesproken. Nu de klanten van ABN gemiddeld zo’n 50 procent extra krijgen zou er 450.000 euro extra naar de Consumentenbond gaan. Een bedrag van circa 1.350.000 euro ‘beloning’ voor iets waar de bond niets voor hoefde te doen en Geldbelangen alle hete kolen uit het vuur heeft gehaald is niet terecht", aldus Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Geldbelangen eist opschorting compensatieregeling ABN Amro

Geldbelangen eist opschorting compensatieregeling ABN Amro

Stichting Geldbelangen eist dat ABN Amro de compensatieregeling opschort, die de bank – in samenwerking met Consumentenbond Claimservice - voor teveel betaalde...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Drempels wegnemen

Drempels wegnemen

(Rondetafelgesprek met partners ABN Amro, AnsvarIdéa, Centraal Beheer, Financieel Zeker, Lot Hypotheken en Scildon in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021)...

“Compensatieregeling ABN Amro voor teveel betaalde rente volstrekt onvoldoende”

“Compensatieregeling ABN Amro voor teveel betaalde rente volstrekt onvoldoende”

De Stichting Geldbelangen roept gedupeerden op niet akkoord te gaan met de compensatieregeling van ABN Amro voor te veel betaalde rente. Voorzitter Rob Goedhart:...

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...