Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Rob Goedhart twitter

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin deze zegt dat - als een bank teveel betaalde rente op een doorlopend krediet moet compenseren – daarover ook de rente-op-rente moet worden vergoed.

“Het was echt belachelijk dat banken als ABN Amro en ING, daarbij gesteund door de Consumentenbond, het heel normaal vonden dat als een klant in maart 2009 20 euro teveel betaald had hij nu alleen die 20 euro terug zou krijgen. Zelfs een nitwit snapt dat dat méér moet zijn. En het was ook belachelijk dat de Geschillencommissie daarin mee ging", stelt Goedhart, die zegt dat de uitspraak ook gevolgen heeft voor alle andere kredietbanken. Alleen Rabobank kondigde een compensatieregeling aan met rente-op-rente vergoeding.

Volgens berekeningen die Geldbelangen levert de uitspraak voor de klant van ABN Amro gemiddeld 50 procent meer compensatie op. ABN Amro heeft tot nu toe 340 miljoen euro opzij gezet. Daar zou dan dus nog eens 170 miljoen euro bij moeten komen, zegt Goedhart.

Goedhart zegt ook dat de Consumentenbond door deze uitspraak een behoorlijke tik op de vingers krijgt. "Geldbelangen had begin 2021 aan Consumentenbond Claimservice gevraagd de belangenbehartiging van Geldbelangen over te nemen. Maar in september 2021 constateerde Geldbelangen onthutst dat de Consumentenbond zowel bij ABN Amro als bij ING akkoord was gegaan met een compensatie zonder rente-over-de-teveel-betaalde-rente. Volgens de Consumentenbond zou de consument vele jaren door moeten procederen om een betere regeling te krijgen. Naar nu blijkt is dat door Geldbelangen binnen een jaar geregeld."

Geldbelangen claimt nu 4,5 ton aan belangenbehartigingsbonus bij ABN en de Consumentenbond. “De berekening is heel eenvoudig” legt Rob Goedhart uit. “De bond krijgt een percentage van de compensatie dat – naar eigen zeggen – zo’n 900.000 euro is voor de regeling zoals die vorig jaar is afgesproken. Nu de klanten van ABN gemiddeld zo’n 50 procent extra krijgen zou er 450.000 euro extra naar de Consumentenbond gaan. Een bedrag van circa 1.350.000 euro ‘beloning’ voor iets waar de bond niets voor hoefde te doen en Geldbelangen alle hete kolen uit het vuur heeft gehaald is niet terecht", aldus Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

Digitale valuta kunnen, vooral in ontwikkelingslanden, leiden tot een hoger welvaartsniveau, zo stelt ABN Amro in het derde deel van het drieluik over cryptocurrencies....

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...