Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

laptop 4 via Pixabay

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Het is een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT), dat de ACM, de AP, de AFM en het CvdM eind vorig jaar hebben opgericht.

Mensen moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt, vinden de toezichthouders. Als internetgebruikers ervan op de hoogte zijn dat hun gegevens bijvoorbeeld worden gebruikt voor een algoritme waardoor ze alleen bepaalde producten of informatie te zien krijgen, begrijpen ze dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed.

Op basis van het onderzoek gaan de toezichthouders samen basisprincipes opstellen met als doel effectieve online transparantie. Bovendien gaat het SDT de wetgever erop wijzen als er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels en toezichtafspraken zijn.

Reactie toevoegen

 
Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over o.a. hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning...

Vivat leidt medewerkers op tot big data-experts

Vivat leidt medewerkers op tot big data-experts

Elf medewerkers van Vivat gaan de Data Expert-opleiding volgen bij de Jheronimus Academy of Data Science (JADS). Vivat: "Door een professionele focus op big...

Online klant wil snelheid en gemak

Online klant wil snelheid en gemak

Uit een analyse van 1.400 reviews van de winnaars van een Beste Service Award blijkt dat snelheid en het geboden gemak door technologie van groot belang is voor...

Online media: zit er bovenop!

Online media: zit er bovenop!

"Veel posts over zorgverzekeraars hebben een negatief sentiment. Mocht er commotie ontstaan, reageer dan direct en doordacht, zoals Zilveren Kruis en Ohra deden....

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

"We hebben heel hard gewerkt aan de online hypotheek advies module. Naar verwachting kun je eind januari bij ons je eigen hypotheek samenstellen. En zodra je...

Vooral grote bedrijven analyseren big data

Vooral grote bedrijven analyseren big data

Vooral in de informatie- en communicatiesector analyseren veel bedrijven big data: bijna een op de drie. Ook veel verzekeraars analyseren hun eigen big data. Aldus...

Meer dan helft consumenten wil data delen in ruil voor lagere premie

Meer dan helft consumenten wil data delen in ruil voor lagere premie

Vierenvijftig procent van de consumenten wil zeker of waarschijnlijk wel data delen in ruil voor een lagere premie, 48 procent is daartoe bereid in ruil voor een...

"Ipad-generatie wil hypotheek online kunnen afsluiten"

"Ipad-generatie wil hypotheek online kunnen afsluiten"

Achtentwintig procent van de consumenten denkt dat hypotheekverstrekkers die niet de mogelijkheid bieden van online afsluiten van de hypotheek over een paar jaar...

Verbond: Big Data vraagt om Big ethics

Verbond: Big Data vraagt om Big ethics

“Maatschappelijke acceptatie is een belangrijke factor om Big Data een kans te geven. Big Data vraagt om big ethics”, aldus Verbondsdirecteur Leo de...

Rabobank: online extra aflossen op hypotheek

Rabobank: online extra aflossen op hypotheek

Klanten van de Rabobank kunnen vanaf 1 september niet meer extra aflossen via een rekeningnummer van de bank. "Ook verwerken wij vanaf 1 september geen aflossingen...