Online media: zit er bovenop!

Ohra welke arts kies jij

"Veel posts over zorgverzekeraars hebben een negatief sentiment. Mocht er commotie ontstaan, reageer dan direct en doordacht, zoals Zilveren Kruis en Ohra deden. Zorg daarom voor een scherp, oplettend en goed geïnformeerd webcareteam, zodat zij eventuele commotie meteen in de kiem kunnen smoren." Aldus Ruigrok NePpanel, dat in kaart bracht hoeveel en hoe consumenten praten over zorgverzekeringen via social media.

 Afgelopen november en december werden zorgverzekeraars – net als vorig jaar – meer dan 75.000 keer online besproken door consumenten. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis wordt in 17 procent van de berichten genoemd en staat daarmee bovenaan in de top 10 online meest genoemde zorgverzekeraars. VGZ (16 procent) en Menzis (15 procent) volgen op de voet. CZ (10 procent) en Ohra (8 procent) bezetten respectievelijk de vierde en vijfde positie.

Onderzoeker Wouter Smit: "Als we inzoomen op de inhoud van berichten die over de top 10 meest genoemde zorgverzekeraars gaan, zien we dat de volgende onderwerpen regelmatig besproken worden: het Nationaal ZorgFonds, het vergoeden van besnijdenis door Zilveren Kruis en de (ongepaste) commercial van Ohra.

"Na de bekendmaking van de zorgpremies was de bestuursvoorzitter van Menzis te gast bij het VPRO programma Buitenhof, waar hij een analyse maakte van de forse stijging van de zorgpremies (waar Menzis uitsprong met een stijging van – maar liefst – 12 euro). Hierop volgden heel wat verontwaardigde tweets en werd het Nationaal ZorgFonds trending topic. Dit initiatief voor één zorgfonds van onder andere de SP zou het einde moeten betekenen van zorgverzekeraars en hun ‘geldverslindende concurrentie’.

"Vervolgens ontdekten consumenten dat Zilveren Kruis ‘besnijdenis zonder medische indicatie’ vergoedt. Hoewel dit al sinds 2013 het geval is, bleek dit spraakmakende onderwerp goed voor – met name – (re)tweets. Zilveren Kruis zou daarmee volgens twitteraars meewerken aan ‘islamisering’ en ‘genitale verminking’.

"Deze commotie is ook het webcareteam van Zilveren Kruis niet ontgaan en zij kwamen direct met reactie en uitleg. Hierdoor nam het aantal posts met #besnijdenis direct af.

"Naast wijzigingen in de polis vallen ook niet alle campagne-uitingen bij iedereen in de smaak. De commercial van Ohra over vrije zorgkeuze werd in veel berichten ‘seksistisch’ genoemd. Na deze storm van kritiek verwijderde Ohra de commercial en bood haar excuus aan. Na een korte tijd werd er online (bijna) niet meer over de commercial gesproken."

Reactie toevoegen

 
Webinar 'Tien tips voor je website'

Webinar 'Tien tips voor je website'

Dutch Media Lab organiseert 21 juni om 11 uur in samenwerking met Bureau DFO en Faster Forward het webinar ‘Tien tips voor je website! Optimaliseer je website...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders twijfelt weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het internet over financiële producten. Dit blijkt...

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek heeft 13 online vestigingen geopend binnen een nieuw bedieningsconcept. Het zijn volwaardige vestigingen in gebieden waar tot op heden nog geen...

Adviseur moet in beweging komen

Adviseur moet in beweging komen

Adviseurs die op de oude manier blijven werken, krijgen het zwaar, stellen Jochem Davids en Tony Dingemanse (RISK Ventures) in vakblad VVP 8, dat komende dinsdag...