Tussenpersoon gaf geen verkeerd advies

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0880) De consument heeft de tussenpersoon gevraagd om zijn uitvaartverzekeringen (kapitaalverzekeringen) te beëindigen en nieuwe uitvaartverzekeringen af te sluiten bij een andere verzekeraar. De consument klaagt dat de tussenpersoon hem een verkeerd advies heeft gegeven, dat het (afgesproken) bedrag van 700 euro te hoog is en dat de tussenpersoon niet bereid is om een specificatie van zijn factuur te geven. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon (Polhuis Financiële Diensten) niet kan worden verweten dat hij een verkeerd advies heeft gegeven. De consument heeft zelf nadrukkelijk verzocht om afkoop van zijn uitvaartverzekeringen, ook nadat hem door de tussenpersoon is voorgehouden dat dit onvoordelig is. Bovendien heeft de consument brieven van de verzekeraar ontvangen waaruit het verschil is op te maken tussen de afkoopwaarde en de premievrije waarde. Ook de klacht over het afgesproken bedrag faalt. De consument heeft een opdracht tot dienstverlening ondertekend waarin het voor de dienstverlening van de tussenpersoon verschuldigde bedrag is afgesproken. De consument wist waarvoor hij tekende. Verder heeft de tussenpersoon – in elk geval in deze klachtprocedure bij Kifid – opgegeven welke werkzaamheden hij voor de consument heeft verricht, zodat ook de klacht over het niet willen geven van een specificatie faalt.

De commissie: “Uitgangspunt in het privaatrecht is dat hetgeen  partijen zijn overeengekomen, ook moet worden nagekomen. De consument moet dan ook het bedrag van 700 euro betalen. Dat de tussenpersoon de opdracht tot dienstverlening niet naar  behoren is nagekomen, is niet komen vast te staan. De tussenpersoon heeft opgegeven welke werkzaamheden hij voor de consument verricht heeft. Hij heeft de uitvaartverzekeringen afgekocht, hetgeen inhield dat hij de consument heeft begeleid bij het invullen van de formulieren en de afkoop heeft gecontroleerd. Verder heeft hij diverse verzekeraars met elkaar vergeleken op  basis van de behoefte van de consument. Hij heeft nieuwe polissen aangevraagd bij een andere verzekeraar en hij heeft die polissen op opmaak en juistheid gecontroleerd. Ook heeft hij vragen beantwoord van de consument.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...