UBO-begrip verruimd

Wasmachine (gratis Pixabay)

De wijziging van het UBO-begrip zal ertoe leiden dat een instelling in het kader van zijn cliëntenonderzoek meer personen dan voorheen moet identificeren als UBO en in die gevallen ook redelijke maatregelen moet nemen om de identiteit van de UBO te verifiëren. Aldus het Uitvoeringsbesluit Wwft 2018, dat minister Hoekstra van Financiën ter consultatie heeft voorgelegd (sluitingsdatum 28 februari).

Dit ontwerpbesluit houdt verband met de implementatie van de vierde anti-witwasrichtlijn. 

Het besluit voorziet onder meer in een nadere uitwerking van de begripsomschrijving van ‘uiteindelijk belanghebbende’ (UBO). Hoewel de vierde anti-witwasrichtlijn ten opzichte van de derde anti-witwasrichtlijn de kern van het begrip UBO ongewijzigd laat, voorziet de richtlijn in een nadere uitwerking van dit begrip die de derde anti-witwasrichtlijn niet kende. De nadere uitwerking van de begripsomschrijving van UBO bepaalt welke personen ten minste als UBO moeten worden gezien. 

Wijzigingen in het cliëntenonderzoek

De vierde anti-witwasrichtlijn laat, anders dan de derde anti-witwasrichtlijn, geen ruimte voor het opsommen van gevallen waarin vereenvoudigd cliëntenonderzoek kan plaatsvinden. Instellingen dienen, op grond van een risicobeoordeling voorafgaand aan het aangaan van een zakelijke relatie of het verrichten van een incidentele transactie, vast te stellen of kan worden volstaan met een vereenvoudigd cliëntenonderzoek. Omdat de vierde anti-witwasrichtlijn daarnaast nog slechts voorziet in een uitzondering op de verplichte cliëntenonderzoeksmaatregelen voor zover het gaat om elektronisch geld dat aan bepaalde voorwaarden voldoet , is het voortaan niet langer mogelijk om cliëntenonderzoeksmaatregelen achterwege te laten indien sprake is van onder meer spaarproducten voor kinderen en bepaalde leaseovereenkomsten. 

Indicatoren verlaagd

De Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn voorziet in een nieuw artikel 1a Wwft, dat bepaalt welke instellingen binnen de reikwijdte van de vierde anti-witwasrichtlijn vallen. Met het oog op de wijzigingen die daaruit voortkomen, is de bijlage bij het onderhavige besluit ten opzichte van het Uitvoeringsbesluit Wwft gewijzigd. Daardoor sluiten de indicatoren voor het melden van een ongebruikelijke transactie, op grond van artikel 16 Wwft, aan bij voornoemd wetsartikel. Daarbij is ook voorzien in indicatoren voor het melden van een ongebruikelijke transactie door de instellingen die nieuw onder de verplichtingen van de Wwft zijn komen te vallen: aanbieders van kansspelen en personen en vennootschappen die in goederen handelen en betalingen in contant geld doen of ontvangen van 10.000 euro of meer. In lijn met de bepalingen van de vierde anti-witwasrichtlijn en met het oog op het hoge risico dat aan contante betalingen is verbonden, zijn tot slot de meldbedragen in de indicatoren die betrekking hebben op contante omwisseling, contante storting of contante betalingen verlaagd.

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
"FinCEN leaks onderstrepen belang publiek-private samenwerking"

"FinCEN leaks onderstrepen belang publiek-private samenwerking"

De zogenoemde FinCEN leaks, waarbij duizenden verdachte meldingen van banken aan de Amerikaanse antiwitwas-autoriteit zijn gelekt naar een consortium van onderzoeksjournalisten,...

In strijd tegen witwassen: hele publiek-private keten versterken

In strijd tegen witwassen: hele publiek-private keten versterken

De NVB roept op de publiek-private keten te versterken ten behoeve van een effectieve bestrijding van witwassen. De NVB in een tweet naar aanleiding van berichtgeving...

Verzekeraars willen voor witwasonderzoek toegang tot externe persoonsregisters

Verzekeraars willen voor witwasonderzoek toegang tot externe persoonsregisters

Geef verzekeraars voor hun witwasonderzoeken toegang tot externe persoonsregisters. Daar pleit het Verbond van Verzekeraars wederom voor in zijn reactie op de consultatie...

Verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro door handelaren

Verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro door handelaren

Het kabinet zet in op een verbod voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren op contante betalingen vanaf 3.000 euro. Dit in het kader van de strijd tegen het witwassen....

UBO-register kost meer dan vijf miljoen

UBO-register kost meer dan vijf miljoen

Het Bureau ICT-toetsing (BIT) is positief over de manier waarop de realisatie van het UBO-register wordt aangepakt, meldt minister Hoekstra aan de Tweede Kamer....

Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

De financiële sector staat te springen om speurneuzen die fraude, witwaspraktijken en het financieren van terrorisme een halt toe kunnen roepen. Dat ziet Walters...

Adviseur moet risico’s checken

Adviseur moet risico’s checken

(door Adfiz) Op 25 juli is de herziene Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) in werking getreden. De belangrijkste wijziging voor...

Verscherpt cliëntenonderzoek politiek prominente personen verzwaard

Verscherpt cliëntenonderzoek politiek prominente personen verzwaard

Levensverzekeraars worden verplicht om verscherpt cliëntenonderzoek te verrichten ter zake van politiek prominente personen die de Nederlandse nationaliteit...