Uitkomst herbeoordeling AO niet definitief bindend

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0526) Tussen de consument en de verzekeraar bestaat verschil van mening over de vraag of de mate van arbeidsongeschiktheid zoals die is vastgesteld naar aanleiding van de herbeoordelingsprocedure een definitief bindend karakter heeft voor de verdere looptijd van de verzekering. Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat dit niet het geval is. Uit de verzekeringsvoorwaarden volgt niet dat de uitkomst van een herbeoordeling een definitief bindend karakter heeft. Een dergelijke conclusie valt ook moeilijk te rijmen met een dynamisch proces waarin wordt toegewerkt naar re-integratie. Dat partijen onderling met elkaar zouden hebben afgesproken dat de uitkomst van de herbeoordeling een definitief bindend karakter zou hebben volgt evenmin uit de stukken. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

De commissie “stelt vast dat op basis van de e-mailberichten en overige correspondentie in het dossier niet vastgesteld kan worden dat tussen de consument en de verzekeraar overeen is gekomen dat de uitkomst van de herbeoordelingsprocedure in 2020 een definitief bindend karakter zou hebben in die zin dat de verzekeraar nadien geen nader onderzoek meer zou mogen doen naar de mate van arbeidsongeschiktheid van de consument.

“Wel ziet de commissie contra-indicaties voor die stelling. Zo wordt in de brief van 14 augustus 2020 waarin de verzekeraar aan de consument laat weten dat het herbeoordelingsonderzoek is afgerond, ook melding gemaakt van het voornemen van de verzekeraar om na zes maanden een arbeidsdeskundig onderzoek te willen doen om de mate van arbeidsongeschiktheid en de re-integratie te blijven evalueren. Daar komt bij dat het blijven evalueren van de mate van arbeidsongeschiktheid te doen gebruikelijk is in een dynamisch proces waarin iemand werkt aan re-integratie op de arbeidsmarkt. Dit geldt des te meer in de situatie waarin geen eindsituatie is bereikt, maar, zoals in het geval van de consument, de arbeidsdeskundige positief is aangaande het toekomstperspectief.”

Niet te pas en te onpas herbeoordeling doen

De commissie verder: “Voor zover de consument heeft gevorderd dat de Geschillencommissie zich uitlaat over de wijze waarop de verzekeraar al dan niet onderzoek mag blijven doen naar de mate van arbeidsongeschiktheid en de frequentie daarvan, deelt de commissie mede dat het binnen de beleidsvrijheid van de verzekeraar valt hieraan invulling te geven.

“Binnen die beleidsvrijheid dient de verzekeraar echter wel rekening te houden met de belangen van de consument. Het staat de verzekeraar niet vrij te pas en te onpas een herbeoordeling van de arbeidsongeschiktheid te doen, maar hij dient daarbij te handelen zoals van een redelijk handelend verzekeraar mag worden verwacht. Het is de commissie niet gebleken dat de verzekeraar in dit geval onzorgvuldig te werk is gegaan nu de arbeidsdeskundige positief is over het toekomstperspectief van de consument met als gevolg dat een nieuwe onderzoek op niet al te lange termijn verdedigbaar is.”

 

Reactie toevoegen

 
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...